Prezydent Miasta Torunia co roku przyznaje stypendia i nagrody dla zdolnych uczniów. W 2019 roku obowiązują nowe zasady przyznawania tych świadczeń.

Rada Miasta Torunia w dniu 11 kwietnia 2019 r. podjęła uchwały:
- nr 106/19 w sprawie utworzenia Lokalnego programu wspierania edukacji uzdolnionych uczniów uczęszczających do szkół w Toruniu,
- nr 107/19 w sprawie szczegółowych warunków udzielania świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym uczniom uczęszczającym do szkół w Toruniu, form i zakresu tych świadczeń oraz trybu postępowania w tych sprawach.

Uchwała nr 107/19 została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2019 r., poz. 2379 w dniu 17 kwietnia 2019 r. Oznacza to, że weszła w życie 14 dni po tym terminie, tj. w dniu 2 maja 2019 r. i nowe zasady przyznawania uczniom stypendiów i nagród prezydenta Miasta Torunia już obowiązują. Tym samym uchwała ta zastąpiła dotychczasową uchwałę nr 898/18 z dnia 19 lipca 2018 r.

Dotychczas odbiorcą świadczeń materialnych o charakterze motywacyjnym był uczeń - mieszkaniec Torunia. W myśl nowych uregulowań jest nim uczeń uczęszczający do szkoły na terenie Torunia, bez względu na miejsce jego zamieszkania.

Wśród najważniejszych zmian, jakie wnosi do toruńskiego systemu stypendialnego uchwała nr 107/19, wymienić należy:

  • wprowadzenie dwóch nowych stypendiów (dla uczniów szkół prowadzących kształcenie zawodowe i szkół artystycznych);
  • nadanie stypendium nazw własnych – Toruński Omnibus, Toruński Fachowiec i Toruński Maestro;
  • podwyższenie kwoty stypendium edukacyjnego dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
  • obniżenie wymaganej średniej na świadectwie szkolnym w szkołach podstawowych z 5.50 do 5.00.

Zmienia się także tryb ubiegania się o stypendium i nagrodę. Dotychczas wnioski składane były przez rodziców lub pełnoletnich uczniów. Było to związane z dokumentowaniem miejsca zamieszkania na terenie Torunia. Aktualnie o przyznanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym wnioskuje dyrektor szkoły po uzyskaniu opinii rady szkoły, a w przypadku, gdy taka rada nie została utworzona – rady pedagogicznej, co zapewni konieczność dyskusji grona pedagogicznego nad zasadnością przyznania danemu uczniowi gratyfikacji w postaci stypendium bądź nagrody.

Termin składania wniosków przypada od zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych (tj. od dnia przypadającego w najbliższy piątek po dniu 20 czerwca 2019 r.) do dnia 5 lipca 2019 r. Mając na uwadze, że dokument potwierdzający znaczący sukces edukacyjny uczeń może uzyskać po tej dacie, dyrektor szkoły może złożyć w tej sytuacji wniosek w terminie do 7 września 2019 r., uzasadniając w nim późniejszy termin wniesienia wniosku.

Link do uchwały nr 107/19