Ponad 26 mln zł – to łączny ekwiwalent reklamowy uzyskany przez 27. edycję festiwalu Camerimage, która odbyła się w listopadzie 2019 roku w Toruniu. Dla miasta ten ekwiwalent wyniósł 16 mln zł.

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage powrócił do Torunia – jego 27. edycja odbyła się w dniach 9-16 listopada 2019 roku. Przyszedł czas na podsumowanie wydarzenia, którego dokonano w dniu 15 stycznia 2020 roku podczas konferencji prasowej, która odbyła się w Kinie Centrum w Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”.

- Dwudziesta siódma edycja festiwalu była bardzo udana – przyjechali wszyscy goście, odbyły się wszystkie zaplanowane projekcje filmowe, a było ich 210, odbyły się wszystkie konkursy, wręczyliśmy nagrody, w tym wszystkie nagrody honorowe, wydaliśmy ponad 4500 akredytacji dla osób z 75 krajów całego światapodał Adam Zdunek z Fundacji Tumult. Jak podkreślił, festiwal był bardzo widoczny w mediach na świecie, odnotowano 120 publikacji międzynarodowych, m.in. w najważniejszej prasie branżowej amerykańskiej, a także w Niemczech, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii.

Festiwal stał się prawdziwym świętem filmu. Poprzez wykupione ponad 4500 akredytacji do Torunia przyjechało ponad 800 autorów zdjęć, 900 studentów szkół filmowych, 170 gości specjalnych (jurorów, aktorów, laureatów nagród honorowych itp.) i 160 dziennikarzy oraz 1200 reprezentantów przemysłu filmowego. Na festiwalu pokazanych zostało 17 filmów, które w tym roku ubiegają się o nagrodę Oscara.

Według danych na 8 stycznia 2020 r. koszt festiwalu wyniósł ponad 10,5 mln zł, z czego 16%, czyli 1,7 mln zł to kwota wniesiona przez Gminę Miasta Toruń. Pozostałe ok. 9 mln zł pochodziło ze wsparcia urzędu marszałkowskiego, PISF i Ministerstwa Kultury i dziedzictwa narodowego oraz od krajowych i międzynarodowych firm.

Na bezpośrednią promocję festiwalu w 2019 roku przeznaczone zostało 1,3 mln zł, w 75% pokryte ze środków przekazanych przez Toruń. Znaczna część kwoty przeznaczonej na organizację festiwalu została w Toruniu – ok. 4 mln zł zostało przeznaczone na takie usługi, jak hotele, gastronomię, transport czy wynagrodzenie mieszkańców zatrudnionych przy przedsięwzięciu.

Obecność festiwalu w trudnym dla branży hotelarsko-gastronomicznej miesiącu listopadzie znacząco wpłynęła na jej zyski. Jak policzono, przez czas trwania festiwalu goście zostawili tu około 4,7 mln zł – 3,5 mln zł wydali w Toruniu cudzoziemcy, a 1,1 mln zł – Polacy, przy zakłożeniu, że średnio każdy z gości spędził w naszym mieście 3 dni. Potwierdziły to przedstawione podczas konferencji listy referencyjne, jakie do fundacji przesłały toruńskie hotele i restauracje – listopadowy wynik finansowy był znacznie wyższy niż w poprzednich latach, nie do przecenienia jest także promocja wynikająca z obecności festiwalu w naszym mieście.

- Te dane pokazują wartość festiwalu w każdym możliwym aspekcie: artystycznym, informacji i promocji, a także jako miejsca, które ściąga do miasta dużą liczbę gości, uczestników oraz zapewnia przekaz medialny. Szczególnie ważne są dla mnie relacje przedsiębiorców toruńskich, którzy widząc efekty ostatniej edycji festiwalu, z nadzieją czekają na kolejnąpowiedział prezydent Michał Zaleski.

Festiwal był wydarzeniem dostrzeżonym na całym świecie, informacje o nim dotarły do ok. 267 mln osób. Tylko w Polsce pojawiło się na temat Camerimage 6516 informacji medialnych. Główny patronat sprawowała na wydarzeniem Telewizja Polska. Na świecie było ich 120, a o festiwalu w Toruniu pisały takie światowe tytuły prasowe, jak „Variety”, „The Hollywood Reporter”, „Screen”. Te prężne działania zaowocowały znaczącym ekwiwalentem reklamowym, który dla miasta Torunia wyniósł ponad 16 mln zł, a dla samego festiwalu – 26,3 mln zł. - Widać, że proporcja między tym, ile przeznaczyliśmy na organizację festiwalu, a tym, o jakim ekwiwalencie możemy mówić, jest bardzo korzystna – dodał prezydent Michał Zaleski.

- Chcemy, aby festiwal Camerimage dalej istniał w naszym mieście i abyśmy mogli współtworzyć go w ramach ECFC – instytucji kultury państwowej. Powołanie tej instytucji stanowi nowe zupełnie otwarcie i szansę, że festiwal będzie miał w Toruniu coraz lepsze warunki. Najlepsze warunki stworzone zostaną po zrealizowaniu wspólnej inwestycji finansowanej w 2/3 z budżetu państwa, a w 1/3 z budżetu miasta, czyli po wybudowaniu nowego obiektu współdziałającego w symbiozie z CSW i CKK Jordanki. Ta nowa przestrzeń da nam otwarcie nie tylko na nowe realizacje festiwalowe, ale także na wydarzenia różnej miary: wystawy, produkcje filmowe, sympozja, konferencje. Zapewni to wielokrotne zwiększenie potencjału miasta – zarówno promocyjnego , jak i potencjału środków finansowych, które na rzecz realizowanych tu przedsięwzięć będą spływały z zewnątrzpodsumował prezydent Michał Zaleski.

Obiekt Europejskiego Centrum Filmowego Camerimage ma być wybudowany do 2025 r. Po wpisaniu inwestycji do Wieloletniej Prognozy Finansowej Rządu, czyli w połowie roku 2020, ogłoszony zostanie międzynarodowy konkurs na projekt budynku. – Powstanie obiekt, który pozwoli na organizację kolejnych edycji festiwalu Camerimage, jak i realizację programów wystawienniczego, edukacyjnego oraz programu związanego z szeroko pojętą produkcją filmowązapewnił prezes Fundacji Tumult, Marek Żydowicz.

Kolejna, 28. edycja Camerimage odbędzie się 14-21 listopada 2020 r.

Fot. Lech Kamiński