Rozpoczynamy drugi etap konsultacji społecznych projektu uchwały Rady Miasta Torunia w sprawie trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Torunia.

31 grudnia 2019 r. kończy się kadencja Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Torunia (RDPP). Jest to kadencja trzyletnia, na lata 2017-2019.

Do zadań RDPP należy w szczególności:

  • opiniowanie projektów strategii gminy,
  • opiniowanie projektów uchwał i aktów prawa miejscowego dotyczących sfer pożytku publicznego, w tym programów współpracy,
  • wyrażanie opinii w sprawach dotyczących funkcjonowania organizacji,
  • udzielanie pomocy i wyrażanie opinii w przypadku sporów pomiędzy organizacjami a administracją publiczną,
  • wyrażanie opinii w sprawie zlecania zadań publicznych, w tym zlecania ich organizacjom.


Toruńska Rada, składająca się z 18 osób, działa na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Wieloletniego programu współpracy Gminy Miasta Toruń z organizacjami pozarządowymi na lata 2013-2017. Wskazany program wieloletni zawierał m.in. zapisy dotyczące trybu powoływania i funkcjonowania RDPP i zgodnie z tymi zapisami działa rada obecnej kadencji.

Rada Działalności Pożytku Publicznego Miasta Torunia przyjęła w 2017 r. stanowisko, aby nie podejmować działań zmierzających do uchwalenia przez RMT kolejnego programu wieloletniego, bowiem zasady i tryb współpracy miasta z sektorem pozarządowym wyznacza wprost ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w trakcie tworzenia programu wieloletniego na lata 2013-2017 nie obowiązywały tak szczegółowe regulacje ustawowe w tym zakresie) oraz obligatoryjne roczne programy współpracy określające priorytetowe formy i obszary współdziałania miasta z sektorem pozarządowym.

Zgodnie z art. 41g ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organ stanowiący gminy określa, w drodze uchwały, tryb powoływania członków oraz organizację i tryb działania Rady. Ponieważ program wieloletni, które zawierał te uregulowania już nie funkcjonuje, zachodzi konieczność przyjęcia właściwej uchwały Rady Miasta Torunia w tej sprawie.

W ramach procedury tworzenia projektu dokumentu odbyły się następujące działania:

1) styczeń - czerwiec 2018 r. - praca grupy roboczej RDPP nad projektem regulaminu;

2) czerwiec - lipiec 2018 r. - konsultacje społeczne dotyczące programu współpracy GMT z NGO w 2019 r. oraz trybu powoływania i funkcjonowania RDPP, w ramach których odbyło się m.in. otwarte spotkanie warsztatowe dla przedstawicieli sektora pozarządowego (w spotkaniu udział wzięło 90 osób), podczas którego zebrano uwagi do regulaminu trybu powoływania, organizacji i trybu działania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Torunia;

3) sierpień - październik 2018 r. - analiza propozycji zgłoszonych podczas spotkania przez grupę roboczą RDPP, przygotowanie projektu z uwzględnieniem uwag;

4) listopad 2018 r. - praca RDPP nad projektem uchwały, w tym w ramach szkolenia dla członków rady związanego ze sposobem jej powoływania i funkcjonowania;

5) luty 2019 r. - podsumowanie pracy grupy roboczej ds. trybu powoływania, organizacji i pracy RDPP na posiedzeniu, analiza propozycji zgłoszonych podczas sesji szkoleniowej;

6) marzec 2019 r. – wydanie pozytywnej opinii Rady na temat projektu dokumentu opracowanego przez grupę roboczą;

7) maj 2019 r. – uwzględnienie w projekcie poprawek formalno – prawnych;

8) 12 czerwca 2019 r. - pozytywna opinia RDPP do poprawionego projektu.

W ramach drugiego etapu można jeszcze wnosić uwagi do projektu dokumentu.

Napisz do nas!

Końcowe uwagi do projektu można zgłaszać do 3 lipca 2019 r.:

  • za pomocą poczty elektronicznej, na adres:

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    ,
  • faxem pod nr 56 611 86 80,
  • pocztą tradycyjną lub osobiście (decyduje data wpływu) do siedziby Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta Torunia przy
  • ul. Wały gen. Sikorskiego 8, pok. nr 35 (sekretariat).


Osoba do kontaktu: Małgorzata Skibicka – pełnomocnik Prezydenta Miasta Torunia ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi (T: 56 611 87 24, E:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

)

Projekt i formularze do pobrania tutaj