Realizacja założeń na rok szkolny 2018/2019, finanse jednostek oświatowych, wyniki egzaminów i podsumowanie działań remontowych to główne tematy, które poruszone zostały podczas narady z dyrektorami jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę Miasta Toruń.

Narada z dyrektorami szkół i przedszkoli prowadzonych przez GMT to każdorazowo okazja do podsumowań, przekazania najważniejszych informacji i uwag dotyczących funkcjonowania i organizacji placówek szkolnych i przedszkolnych. Rok szkolny 2018/2019 był kolejnym rokiem wdrażania reformy oświaty w toruńskich szkołach. W tym roku szkolnym odbył się ostatni egzamin gimnazjalny, a także pierwszy w zreformowanym systemie oświaty egzamin ósmoklasisty. - Weszliśmy również w system zapewnienia opieki przedszkolnej dla wszystkich dzieci w wieku od 3 do 7 lat. Formalnie 31 sierpnia zakończymy istnienie klas gimnazjalnych, a przed nami przyjęcia do szkół dwóch roczników do szkół ponadpodstawowych i ponagimnazjalnych. Poważnym piętnem na funkcjonowaniu naszych placówek odcisnął się czas strajku. Przed nami w Toruniu decyzje dot. zmian w przepisach regulujących kwestie wynagradzania nauczycieli. Po uzyskaniu wszystkich opinii projektem uchwały zajmie się Rada Miasta Torunia. Przed Państwem również decyzje dotyczące zatrudnienia nauczycieli, tak aby efektywnie i skutecznie wypełniać obowiązki edukacyjne wobec uczniów. Dziękuję za miniony rok szkolny i życzę nie mniejszej skuteczności w podejmowanych działaniach w roku szkolnym 2019/2020, do którego przygotowania trwać będą również w okresie wakacyjnym - mówił prezydent Torunia Michał Zaleski. Główne kwestie współpracy kuratorium oświaty z dyrektorami szkół omówiła wicekurator oświaty w województwie kujawsko-pomorskim Maria Mazurkiewicz, a dyrektor Wydziału Edukacji UMT Anna Łukaszewska przedstawiła informacje podsumowujące rok szkolny 2018/2019.

Na uwagę zasługuje wiele projektów edukacyjnych, które realizują toruńskie przedszkola i szkoły, m.in. "Toruńskie przedszkolaki - kreatywne dzieciaki", "Szkoła zawodowców", czy "Zaprogramowani, czyli zespołowo i kreatywnie w świecie robotyki". Toruńskie placówki oświatowe licznie biorą udział nie tylko w lokalnych projektach, ale również programach i projektach rządowych o zasięgu ogólnopolskim. Podczas narady z dyrektorami omówiono również zbiorcze wyniki egzaminu gimnazjalnego i egzaminu ósmoklasisty, które uzyskali toruńscy uczniowie na tle kraju, województwa oraz w porównaniu z innymi miastami na prawach powiatu w regionie.

Ósmoklasiści z Torunia zdobyli lepsze rezultaty z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego na tle kraju, województwa i innych miast na prawach powiatu w regionie. Słabsze wyniki odnotowali jedynie zdający język niemiecki. Gimnazjaliści mogą również pochwalić się lepszymi wynikami z części humanistycznej, matematycznej i językowej niż ich rówieśnicy w kraju, województwie oraz miastach na prawach powiatu w regionie, za wyjątkiem języka niemieckiego na poziomie podstawowym.

Podczas narady omówiono również sprawozdanie finansowe toruńskich placówek oświatowych za I kwartał 2019 roku, podsumowano remonty i modernizacje, które zostały przeprowadzone w przedszkolach i szkołach w roku szkolnym 2018/2019, a także kwestie bezpieczeństwa i procedur, które obowiązująa na terenie placówek oświatowych.

Wakacje to w przedszkolach i szkołach czas na zakończenie procedur naboru i rekrutacji, a także przygotowania i organizacji nowego roku szkolnego i uzupełnienia wyposażenia placówek. Przed rozpoczęciem roku szkolnego 2019/2020 dyrektorzy przedszkoli i szkół ponownie spotkają się z przedstawicielami organu prowadzącego - Gminy Miasta Toruń - aby omówić najważniejsze kwestie i cele na nowy rok szkolny.

Fot. Adam Zakrzewski