UM Toruń: Z wizytą na placu budowy

4 min czytania

Trwa rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego. Generalny wykonawca konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum) realizuje kontrakt o wartości ponad 122,8 mln zł. 24 lipca 2020 roku plac budowy odwiedzili prezydent Torunia Michał Zaleski i przedstawiciele mediów.

Rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego to jedna z najważniejszych inwestycji miejskich realizowanych w 2020 roku. Stan prac i znaczenie tej inwestycji przybliżyli dziennikarzom przedstawiciele wykonawcy i prezydent Michał Zaleski.

- To jeden z najwspanialszych most ó w w Polsce. Jego konstrukcja powsta ł a ju ż 110 lat temu i zosta ł a zamontowana w naszym mie ś cie 98 lat temu. Ta konstrukcja wymaga staranno ś ci i dba ł o ś ci. 28 lat temu przeprowadzono zmian ę nawierzchni mostu. Up ł yw czasu wida ć wyra ź nie, dlatego od kilku lat wiedzieli ś _my,_ż e czeka nas naprawa mostu im. J ó zefa Pi ł sudskiego tłumaczy prezydent Torunia MichałZaleski. - Most ten jest nadal bardzo popularny w ś r ó d kierowc ó w, przed og ł oszeniem stanu zagro ż enia epidemicznego przeje ż d ż a ł o tam ś rednio 24-26 tys. pojazd ó w na dob ę . Zastanawiali ś my si ę nad tym, jak unowocze ś ni ć ten obiekt. Nie by ł o jednak mowy o zmienianiu konstrukcji, a nawet kolorystyki. Pojawi ł si ę jednak pomys ł na poszerzenie k ł adek chodnikowych __ dotychczas ka ż da z k ł adek mia ł a ok. 1,5m szeroko ś ci, nowe k ł adki, po obu stronach mostu b ę dzie mia ł y 4,2 m ka ż da.

Zbudowane zostaną także punkty widokowe oraz zejścia na Kępę Bazarową i na Bulwar Filadelfijski z windami dla pieszych i rowerzystów

Stopień zaawansowania inwestycji można ocenić na ok. 20 procent. Część prac wykonywana jest na Wiśle w ten sposób demontowana jest stalowa konstrukcja sporników chodnikowych.

- W dno rzeki wbito stalowe tymczasowe dalby cumownicze. B ę d ę one wykorzystywane tak ż e w kolejnych etapach rob ó t, w trakcie m.in. montowania p ł yt chodnikowych i umacniania podp ó r.. Wykonali ś my ju ż zabezpieczenia g ó rnej cz ęś ci stalowej na prz ęś le nr 8 i 7, przestawili ś my rusztowania na prz ę s ł o nr 6, gdzie trwaj ą prace zwi ą zane z zabezpieczeniami antykorozyjnymi a na prz ęś le nr 5 znajduj ą si ę rusztowania, kt ó rych u ż yjemy przy renowacji pow ł ok malarskich, kratownic i zw ęż e ń konstrukcji. Dodatkowo zosta ł a sfrezowana nawierzchnia na po ł owie mostu, na 1/3 szeroko ś ci jezdni od strony wody dolnej, od prz ę s ł a 1 do prz ę s ł a 4. W tym miejscu trwaj ą prace zwi ą zane z reprofilacj ą p ł yty pomostu. Wczoraj wykonawca zabetonowa ł warstw ę wyr ó wnawcz ą , a w dalszej kolejno ś ci b ę dzie wykonywania betonowanie kolejnych prz ę se ł , uk ł adana izolacja i nawierzchnia z asfaltu twardo lanego wyjaśnia JarosławŁukasiewicz kierownik projektu z firmy INTOP.

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, termin zakończenia rozbudowy nie jest zagrożony.

- Najtrudniejsze dla wykonawcy jest prowadzenie rob ó t z zachowaniem ruchu na mo ś cie. Zapewniamy przejezdno ść w obydwu kierunkach. Ca ł y czas mo ż liwy jest tak ż e ruch pieszych i rowerzyst ó w po jednej stronie. To trudne, ale jeste ś my w stanie sprosta ć temu wyzwaniu dodaje Łukasiewicz.

Rozbudowa mostu ma się zakończyć w listopadzie 2021 r. Całkowity koszt inwestycji to ponad 122 mln zł. Miasto pozyskało na to zadanie dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł z subwencji rządowej z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.

  • na budowie pracuje obecnie około 60 osób: 12 pracowników kadry kierowniczej i 45 pracowników fizycznych,
  • wykonawca dysponuje sprzętem: obecnie 40 sztuk (m.in. barka transportowa, holownik, podnośnik, koparki ),

Do rozbudowy mostu wykonawca użyje:

  • 1500 m3 betonu
  • 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia,
  • 8100 m2 asfaltu lanego,
  • 7200 m2 paneli kompozytowych,
  • 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego.

fot. Sławomir Kowalski

Urząd Miasta Torunia,

torun.pl/pl/z-wizyta-na-placu-budowy

Autor: krystian