Na zdjęciu: prezydent Michał Zaleski i dziennikarze podczas zwiedzania placu budowy

Trwa rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego. Generalny wykonawca – konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum) realizuje kontrakt o wartości ponad 122,8 mln zł. 24 lipca 2020 roku plac budowy odwiedzili prezydent Torunia Michał Zaleski i przedstawiciele mediów.

Rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego to jedna z najważniejszych inwestycji miejskich realizowanych w 2020 roku. Stan prac i znaczenie tej inwestycji przybliżyli dziennikarzom przedstawiciele wykonawcy i prezydent Michał Zaleski.

- To jeden z najwspanialszych mostów w Polsce. Jego konstrukcja powstała już 110 lat temu i została zamontowana w naszym mieście 98 lat temu. Ta konstrukcja wymaga staranności i dbałości. 28 lat temu przeprowadzono zmianę nawierzchni mostu. Upływ czasu widać wyraźnie, dlatego od kilku lat wiedzieliśmy, że czeka nas naprawa mostu im. Józefa Piłsudskiegotłumaczy prezydent Torunia Michał Zaleski. - Most ten jest nadal bardzo popularny wśród kierowców, przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego przejeżdżało tam średnio 24-26 tys. pojazdów na dobę. Zastanawialiśmy się nad tym, jak unowocześnić ten obiekt. Nie było jednak mowy o zmienianiu konstrukcji, a nawet kolorystyki. Pojawił się jednak pomysł na poszerzenie kładek chodnikowych dotychczas każda z kładek miała ok. 1,5m szerokości, nowe kładki, po obu stronach mostu będzie miały 4,2 m każda.

Zbudowane zostaną także punkty widokowe oraz zejścia na Kępę Bazarową i na Bulwar Filadelfijski z windami dla pieszych i rowerzystów

Stopień zaawansowania inwestycji można ocenić na ok. 20 procent. Część prac wykonywana jest na Wiśle – w ten sposób demontowana jest stalowa konstrukcja sporników chodnikowych.

- W dno rzeki wbito stalowe tymczasowe dalby cumownicze. Będę one wykorzystywane także w kolejnych etapach robót, w trakcie m.in. montowania płyt chodnikowych i umacniania podpór.. Wykonaliśmy już zabezpieczenia górnej części stalowej na przęśle nr 8 i 7, przestawiliśmy rusztowania na przęsło nr 6, gdzie trwają prace związane z zabezpieczeniami antykorozyjnymi a na przęśle nr 5 znajdują się rusztowania, których użyjemy przy renowacji powłok malarskich, kratownic i zwężeń konstrukcji. Dodatkowo została sfrezowana nawierzchnia na połowie mostu, na 1/3 szerokości jezdni od strony wody dolnej, od przęsła 1 do przęsła 4. W tym miejscu trwają prace związane z reprofilacją płyty pomostu. Wczoraj wykonawca zabetonował warstwę wyrównawczą, a w dalszej kolejności będzie wykonywania betonowanie kolejnych przęseł, układana izolacja i nawierzchnia z asfaltu twardo lanego wyjaśnia Jarosław Łukasiewicz kierownik projektu z firmy INTOP.

Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, termin zakończenia rozbudowy nie jest zagrożony.

- Najtrudniejsze dla wykonawcy jest prowadzenie robót z zachowaniem ruchu na moście. Zapewniamy przejezdność w obydwu kierunkach. Cały czas możliwy jest także ruch pieszych i rowerzystów po jednej stronie. To trudne, ale jesteśmy w stanie sprostać temu wyzwaniu – dodaje Łukasiewicz.

Rozbudowa mostu ma się zakończyć w listopadzie 2021 r. Całkowity koszt inwestycji to ponad 122 mln zł. Miasto pozyskało na to zadanie dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł z subwencji rządowej z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.

Most w liczbach

  • na budowie pracuje obecnie około 60 osób: 12 pracowników kadry kierowniczej i 45 pracowników fizycznych,
  • wykonawca dysponuje sprzętem: obecnie 40 sztuk (m.in. barka transportowa, holownik, podnośnik, koparki ),

Do rozbudowy mostu wykonawca użyje:

  • 1500 m3 betonu
  • 630 ton stali konstrukcyjnej i zbrojenia,
  • 8100 m2 asfaltu lanego,
  • 7200 m2 paneli kompozytowych,
  • 70 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego.

fot. Sławomir Kowalski