Odkryty historyczny mur na Bulwarze Filadelfijskim uwieczniony w jezdni
Odkrycie historyczne na Bulwarze Filadelfijskim staje się częścią nowoczesnej infrastruktury
  1. Podczas prac budowlanych na Bulwarze Filadelfijskim natrafiono na mur oporowy z XIII wieku.
  2. Zabytkowy mur został zintegrowany z projektem drogowym, oznaczony czerwoną kostką granitową na jezdni.
  3. Przebudowa obejmuje również nowe chodniki, ścieżki rowerowe oraz promenadę wzdłuż Wisły.
  4. Całość inwestycji, w tym monitoring i punkty wi-fi, ma kosztować około 51 mln zł.

W trakcie trwającej przebudowy Bulwaru Filadelfijskiego, która rozpoczęła się w październiku 2022 roku, robotnicy natknęli się na nieoczekiwane znalezisko. W zachodniej części bulwaru odsłonięto mur oporowy skarpy wiślanej, datowany na XIII wiek. To odkrycie, choć początkowo zakonserwowane i zasypane, teraz zostało subtelnie włączone do projektu drogowego.

Sławomir Wiśniewski, dyrektor Wydziału Inwestycji i Remontów, wyjaśnia: – Wykonujemy w nawierzchni jezdni oraz ciągu pieszo-rowerowym po stronie południowej jezdni jednobarwny pas o szerokości 0,9 m, który jest odwzorowaniem znajdującego się pod drogą reliktu najstarszego historycznego muru z XIII w. Uczytelnienie istniejącego muru realizowane jest z zastosowaniem kostki granitowej w kolorze czerwonym o wymiarach 28x14x16 cm, którą należy ułożyć w układzie przekroju muru gotyckiego o wiązaniu wedyjskim.

Projekt, który jest wynikiem konkursu architektonicznego, ma na celu nie tylko odnowienie zdegradowanej ulicy, ale również stworzenie przestrzeni przyjaznej mieszkańcom i turystom. W ramach przebudowy powstają nowe chodniki, ścieżki rowerowe, zejścia terenowe oraz promenada wzdłuż brzegu Wisły. Dodatkowo, dla zwiększenia komfortu użytkowników, wzdłuż bulwaru pojawią się dwa pawilony usługowe z toaletami oraz system monitoringu obejmujący 18 kamer. Dostęp do internetu zapewnią dwa punkty wi-fi.

Zakończenie prac drogowych planowane jest na 29 kwietnia 2024 roku, natomiast zielone tereny mają zostać oddane do użytku do końca maja bieżącego roku. Całkowity koszt inwestycji wynosi około 51 milionów złotych, z czego 30 milionów złotych to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.


Wg inf z: Urząd Miasta Toruń