Czy to czas na franczyzę?

2 min czytania
Czy to czas na franczyzę?

Większość analiz poświęconych franczyzie skupia się na stanowisku franczyzobiorcy. Autorzy przedstawiają zalety i wady podpisania umowy licencyjnej oraz działania w ramach większej sieci. Franczyza opiera się jednak na układzie dwustronnym. Co więcej, gdyby nie zdeterminowani franczyzodawcy taki model biznesowy nie zdobyłby popularności. Jak stworzyć sieć franczyzową i przekuć swój pomysł w jeszcze większy sukces?

Pora na franczyzę

Nie każdy biznes nadaje się do swobodnego kopiowania przez franczyzobiorców. Dlatego nawet jeżeli samemu odniosło się sukces, nie zawsze uda się go powielić w modelu franczyzowym. Przede wszystkim zanim w ogóle zacznie się rozważać stworzenie sieci, należy dokładnie przeanalizować sposób funkcjonowania swojej działalności. Czy jej dochody nie spadają drastycznie w wybranych częściach roku, jakie nakłady trzeba ponieść by wygenerować dochód oraz czy asortyment nie jest skierowany do zbyt wąskiego grona odbiorców. Przyjmuje się, że przedsiębiorca powinien działać na rynku przynajmniej rok, zanim będzie mógł przymierzać się do sprzedaży swojego modelu biznesowego. Jednak naprawdę przemyślana franczyza to najczęściej efekt wieloletniej pracy. Nie wystarczy tu dobry pomysł, trzeba też przetestować różne sposoby jego sprzedaży. Po drodze popełni się zapewne niejeden błąd. Wyciągnięte wnioski posłużą natomiast do ulepszenia strategii działania.

Umowa franczyzowa

Gdy po dokładnej analizie zapada decyzja o nawiązaniu współpracy z franczyzobiorcami, w pierwszej kolejności należy opracować zasady dalszego działania. W ramach takiego specjalnego pakietu przygotowywana jest przede wszystkim umowa. Jej zapisy powinny być możliwie szczegółowe i dokładnie precyzować obowiązki oraz przywileje każdej ze stron. Zanim w ogóle zacznie się szukać potencjalnych franczyzobiorców, trzeba też mieć przygotowane opracowanie wszystkich niezbędnych informacji. Franczyza opiera się głównie na przekazywaniu wiedzy. Jeżeli chce się zrobić dobre, profesjonalne wrażenie na franczyzobiorcach i wzbudzić ich zaufanie, nie można bagatelizować takiego opracowania. W przeciwnym razie wyjdzie się na amatora. A rynek sieci franczyzowych rozwija się dynamicznie, przez co z każdym rokiem konkurencja na nim się nasila. Tylko dobrze przygotowane pomysły mają szansę naprawdę zdobyć rynek. Sukces odnoszą franczyzodawcy, którzy nie zaczynają od liczenia własnych zysków, ale skupiają się na dopracowaniu swojej wizji. Tak, by można było ją realizować w wielu różnych miejscach.

Więcej informacji

Oferty przystąpienia do systemów sieciowych zawiera baza sieci franczyzowych - zobacz więcej

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

halotorun_kf