Badania marketingowe to zespół czynności, zbierania i przetwarzania informacji o rynku, potrzebach oraz mechanizmach kierujących postepowaniem ludzi, działaniach konkurencji i efektach podjętych decyzji. Badania marketingowe można podzielić na badania ilościowe i jakościowe. Muszą być one kompleksowe, systematyczne oraz poparte właściwą metodologią. Celem takich badań jest dostarczenie informacji, które zastępują i uzupełniają dotychczasowe doświadczenia oraz ograniczają ryzyko przy podejmowaniu wszelkich decyzji. Badania ilościowe i jakościowe niosą za sobą szereg korzyści. Główną korzyścią jest zmniejszenie ryzyka, które jest nieodłącznym elementem działalności gospodarczej. Gdy chcemy pogłębić wiedze na dany temat, wtedy lepiej zastosować metody jakościowe. Metody jakościowe po krótce pozwalają generalnie przebadać interesujące nas zagadnienia. Natomiast w kwestii uzyskania danych, dotyczących ilości przypadków powinniśmy posłużyć się metodami ilościowymi. Tymi oto sposobami badania ilościowe i jakościowe różnią się od siebie.

Badania ilościowe i jakościowe

Badania ilościowe i ich zastosowanie

Badania ilościowe mają za zadanie sformułować odpowiedzi, na pytania ile i jak często, obejmują analizę informacji liczbowych. Ta metoda wykorzystywana jest do poznania częstości występowania badanego zjawiska oraz określenia poziomu zależności, jakie występują pomiędzy różnymi danymi. Główną metodą stosowaną w badaniach ilościowych jest ankieta lub kwestionariusz. Te dwie opcje są najbardziej korzystne, ponieważ są wysoko standaryzowanymi metodami otrzymania informacji od osoby badanej. Ankiety można przeprowadzać wśród uczestników szkoleń, lub zajęć, w celu sprawdzenia, czy są zadowoleni ze sposobu prowadzenia danych zajęć.

Przeprowadzenie badań ilościowych niesie za sobą wiele zalet. Zaletami tymi są, między innymi: anonimowość, fakt, że badaniem można objąć dużą grupę osób, swoboda wypowiedzi raz brak sugestii ze strony innych, niskie koszty realizacji, dotarcie w krótkim czasie do dużej ilości osób, a także łatwość realizacji i analizy danych. Wadami tego typu badań mogą być, między innymi: zdawkowe odpowiedzi, brak możliwości pogłębienia odpowiedzi respondentów, nadużywanie tych metod – powodując znudzenie respondentów, a także brak osobistego kontaktu z badanym. Wśród ankiet możemy wyróżniać ankiety pocztowe, internetowe oraz audytoryjne.

Badania jakościowe i ich zastosowanie

Badania jakościowe mają za zadanie sformułować odpowiedzi, na pytania co, jak i dlaczego, dotyczą opisu oraz zrozumienia wszelkich badanych problemów. Uzyskiwane dane jakościowe są najczęściej niezbędne do właściwej interpretacji danych liczbowych. Głównymi metodami stosowanymi w badaniach jakościowych są analiza dokumentów, wywiad, obserwacja oraz zogniskowany wywiad grupowy – FOCUS. Na ogół niektórym osobom bardzo często jest zdecydować się na odpowiednie badanie. Badanie jakościowe i ilościowe nie stanowią przeciwstawnych propozycji badań stosowanych. Zaletami badań jakościowych są, między innymi: pomaganie w lepszym zrozumieniu mechanizmowi działania analizowanych zagadnień, dostarczanie nowych informacji o badanym zjawisku oraz informacji o nowej jakości, a także pogłębienie zdobytej wiedzy. Ponadto badania jakościowe posiadają swoje wady. Nie są one na dużą skalę reprezentatywne, w zupełności są podatne na subiektywną ocenę badacza, a także nie są analizowane w sposób statyczny.