UM Toruń: Zostań rachmistrzem spisowym

3 min czytania

Od 1 do 9 lutego 2021 r. trwa nabór kandydatów na rachmistrzów spisowych.W kwietniu ruszy Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań.

Prezydent Miasta Torunia jako Gminny Komisarz Spisowy w Toruniu ogłasza otwarty i konkurencyjny nabór kandydatów na rachmistrzów, którzy będą wykonywać prace spisowe.

Narodowy Spis Powszechny 2021 trwać będzie od 1 kwietnia do 30 czerwca 2021 r. (po wejściu w życie drugiej nowelizacji ustawy o NSP 2021 zostanie przedłużony do 30 września 2021 r.).
Chętni do pracy rachmistrza spisowego mogą składać oferty od 1 do 9 lutego 2021 r.

Kto może zostać rachmistrzem?

Kandydat na rachmistrza spisowego powinien spełniać następujące warunki:

  • mieć ukończone 18 lat,
  • cieszyć się nieposzlakowaną opinią,
  • posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
  • posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie,
  • nie być skazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Jakie będą zadania rachmistrza?

Do zadań rachmistrza należeć będzie:

  • przeprowadzenie wywiadów bezpośrednich lub telefonicznych (w zależności od aktualnej sytuacji związanej z epidemią COVID-19) z wykorzystaniem urządzenia mobilnego z zainstalowaną aplikacją formularzową;
  • zebranie danych według ustalonej metodologii i zgodnie z kluczem pytań w aplikacji formularzowej;
  • przejęcie części zadań innych rachmistrzów spisowych w sytuacji awaryjnej, np. gdy zmniejszy się liczba rachmistrzów w gminie (w przypadku rezygnacji, zachorowań itp.) lub dotrzymanie terminu realizacji spisu będzie zagrożone.

1. Wypełnij formularz zgłoszeniowy

kliknij, aby pobrać do formularz

2. Do 9 lutego 2021 r. złóż dokumenty wybierając jeden ze sposobów:
osobiście w siedzibie Urzędu Miasta Torunia ul. Wały gen. Sikorskiego 8 (Punkt Informacyjny), w siedzibie Wydziału Spraw Administracyjnych przy ul. Stefana Batorego 38/40 (urna korespondencyjna na parterze budynku)

  • za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • za pośrednictwem platformy ePUAP
  • za pośrednictwem operatora pocztowego (w tym m.in. Poczty Polskiej, firm kurierskich).

Uwaga! O dacie wpływu dokumentów decyduje:

  • w przypadku osobistego złożenia dokumentów do urzędu lub doręczenia ich za pośrednictwem kuriera data dostarczenia do urzędu,
  • w przypadku wysłania dokumentów pocztą elektroniczną na skrzynkę e-mailową urzędu wskazaną w ogłoszeniu data wprowadzenia zgłoszenia do środka komunikacji elektronicznej nadawcy (data wysłania wiadomości e-mail),
  • w przypadku wysłania dokumentów poprzez platformę ePUAP data wysłania zgłoszenia przez nadawcę, która powinna być równoznaczna z datą wpływu na urzędową skrzynkę na ePUAP (pojawienie się zgłoszenia w systemie teleinformatycznym),
  • w przypadku przesłania dokumentów Pocztą Polską data stempla pocztowego.

Oferty kandydatów złożone po terminie, w inny sposób niż określony w ogłoszeniu lub bez kompletu wymaganych dokumentów, nie będą brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym.

Weryfikacja kandydatów

  • Dane kandydatów na rachmistrzów spisowych są rejestrowane w Systemie Ewidencji Rachmistrzów (SER). Kandydat otrzyma login do aplikacji e-learning.
  • Na adres e-mail będą przekazywane informacje o terminie i formie szkolenia, którego ukończenie z wynikiem pozytywnym będzie warunkiem koniecznym do uzyskania możliwości kwalifikacji na rachmistrza spisowego.
  • Kandydat na rachmistrza zobligowany jest do wzięcia udziału w szkoleniu przeprowadzanym w trybie zdalnym. Szkolenia dla rachmistrzów spisowych obejmować będą część teoretyczną oraz część praktyczną i będą zakończone egzaminem.
  • Kandydaci, którzy uzyskają pozytywny wynik egzaminu (co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi), zostaną wpisani na listę osób zakwalifikowanych do pełnienia roli rachmistrza. O kolejności na liście decydować będzie najwyższa liczba punktów uzyskanych na egzaminie (pierwsze kryterium) oraz najkrótszy czas, w jakim został napisany test w przypadku takiej samej liczby uzyskanych punktów (drugie kryterium).
  • Kandydaci, którzy uzyskają najwyższe miejsce na liście, zostaną powołani na rachmistrzów spisowych (w liczbie adekwatnej do potrzeb), a następnie podpiszą umowę zlecenia. Pozostali kandydaci, których liczba przekracza zapotrzebowanie w danej gminie, stanowić będą zasób rezerwowy.
  • Kandydat, po powołaniu na rachmistrza spisowego, zobowiązany jest do przesłania za pośrednictwem aplikacji e-learning danych niezbędnych do zawarcia umowy

**Więcej informacji na temat spisu można uzyskać w Biuletynie Informacji Publicznej (

kliknij i przejdź do ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej, aby zapoznać się ze szczegółami

)** oraz w Gminnym Biurze Spisowym w Toruniu, tel. 56/611-83-49; 56/611-83-50 e-mail:

Narodowy Spis Powszechny 2021

Urząd Miasta Torunia,

torun.pl/pl/zostan-rachmistrzem-spisowym

Autor: krystian