Maszynista – opis zawodu

Zadaniem maszynisty jest praca na kolei polegająca na obsłudze lokomotywy albo zespołów trakcyjnych w jazdach pociągowych, roboczych lub manewrowych. Może on prowadzić pociągi towarowe, jak i osobowe. Odpowiedzialny jest za bezpieczeństwo całego pociągu oraz znajdujących się w nim przewożonych rzeczy lub pasażerów. Musi dostosowywać prędkość do przepisów ruchu kolejowego, zatrzymywać się możliwie punktualnie na stacjach, reagować na sygnały i znaki. Steruje otwieranymi drzwiami, oświetleniem i systemem zasilania i ogrzewania pociągu

Maszynista – jak się pracuje?

Miejscem pracy jest głównie kabina lokomotywy. Zaprojektowana jest tak, aby prezentowała dobry widok na trakt w kierunku jazdy. Mimo wszystko maszynista musi wykazywać się dużą uważnością. Przed każdą jazdą przeprowadza kontrole lokomotywy i pociągu oraz współpracuje z całym zespołem konduktorów i innych maszynistów. Kontaktuje się radiowo z dyspozytorami i dyżurnymi na poszczególnych stacjach. Czas pracy wyznaczają tzw. turnusy. To dwunastogodzinne okresy, które naprzemiennie występują raz w dzień, a raz, po upływie 24 godzin, w nocy, po czym następuje 48 godzin przerwy.

Szerszy opis dnia pracy maszynisty znajduje się na blogu https://www.zlecenia.pl/blog/jak-wyglada-praca-maszynisty/.

Maszynista – jak nim zostać?

Konieczne jest wykształcenie techniczne, najlepiej jako elektrotechnik lub ukończenie technikum kolejowego. Podczas rekrutacji przeprowadzane są drobiazgowe testy psychologiczne i sprawnościowe. Pierwszym etapem pracy jest stanowisko pomocnika maszynisty. Pełni się je przez pierwsze 10 tysięcy przejechanych kilometrów. Następnie kandydata czeka specjalistyczny kurs, połączony z zajęciami praktycznymi i egzaminem teoretycznym. Choć nie ma przeszkód, by taką pracę podejmowały kobiety, nadal dominują w tym zawodzie mężczyźni.

Więcej o tym jak zostać maszynistą dowiemy się z artykuły na https://www.zlecenia.pl/blog/jak-zostac-maszynista/.

Maszynista – zatrudnienie i płace

Zatrudnienie znaleźć można w sieciach kolejowych. Oferują to oczywiście PKP, ale też przewoźnicy prywatni, zagraniczni i bocznice kolejowe. Z racji wysokiej odpowiedzialności i trudnej pracy, zarobki maszynisty są odpowiednio wyższe. Przeciętnie można zarobić w przedziale 4600 – 7000 zł brutto.