Chcesz załatwić sprawy związane z meldunkiem, czy zgłosić wyjazd za granicę, ale nie masz kiedy? Usługi te możesz teraz zrealizować przez Internet!
Na stronie
usługi dla obywatela
zostały uruchomione nowe e-usługi. Bez przychodzenia do urzędu można dokonać czynności:- wymeldowania z pobytu stałego;
- wymeldowania z pobytu czasowego,
- zgłoszenia wyjazdu za granicę na okres powyżej 6 miesięcy,
- zgłoszenia powrotu z zagranicy.
Informację o wymeldowaniu lub zgłoszeniu otrzymuje się od razu.
Rodzic może również dokonać powyższych czynności wobec własnego niepełnoletniego dziecka, jeśli w rejestrze PESEL przy danych dziecka wpisano numer PESEL rodzica. System sam sprawdzi dane i pokieruje zainteresowaną osobę do właściwej usługi.
Kolejną nowością w e-usługach jest możliwość uzyskania informacji o adresie zameldowania lub o braku zameldowania. Taki dokument można wygenerować w postaci elektronicznej, a następnie wysłać np. na skrzynkę e-mail urzędu w celu potwierdzenia adresu zameldowania. Pobrać można wyłącznie własne, aktualne dane.
Ważne! Informacji tej nie należy drukować, ponieważ dokumentem jest tylko elektroniczna jego postać, opatrzona kwalifikowaną pieczęcią ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Do skorzystania z usług potrzebny jest profil zaufany lub kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego albo certyfikat podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego) oraz
skrzynka ePUAP
, na którą wysłany zostanie elektroniczny dokument z informacją o adresie zameldowania.