UM Toruń wspiera rodziców w walce z nadmiernym używaniem urządzeń cyfrowych przez dzieci
W ramach nowej inicjatywy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Gmina Miasta Toruń oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy zacieśniają współpracę, aby przeciwdziałać problemom związanym z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież. Projekt ma na celu opracowanie narzędzi wspierających rodziców oraz specjalistów w diagnozowaniu i zapobieganiu tego rodzaju uzależnieniom.
  1. Porozumienie pomiędzy UMK, Gminą Miasta Toruń i Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
  2. Badania dotyczące nadmiernego użytkowania urządzeń cyfrowych przez dzieci.
  3. Opracowanie narzędzi diagnostycznych i poradników dla rodziców.
  4. Współpraca z instytucjami edukacyjnymi i psychologicznymi.

W ramach nowego projektu, specjaliści z Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w składzie: dr hab. Dorota Siemieniecka, prof. UMK, dr hab. Wioletta Kwiatkowska, prof. UMK, dr Małgorzata Skibińska, dr Kamila Majewska oraz dr hab. Jolanta Jarczyńska z UKW Bydgoszcz, będą prowadzić badania mające na celu zidentyfikowanie problemów związanych z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież.

Projekt ten jest owocem współpracy pomiędzy Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, Gminą Miasta Toruń oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Wspólnie podjęto działania, których celem jest stworzenie modelu narzędzia do diagnozy i profilaktyki uzależnienia od urządzeń cyfrowych oraz poradnika dla rodziców i opiekunów. Poradnik ma pomagać w trudnych sytuacjach, kiedy dziecko wykazuje niepokojące zachowania wynikające z nadmiernego korzystania z technologii, w tym agresję.

Ważnym aspektem tego przedsięwzięcia jest współpraca z Urzędem Miasta oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Toruniu, co pozwala na dotarcie do szerokiej grupy rodziców i opiekunów. Wspólne działania mają na celu nie tylko przeprowadzenie badań, ale również opracowanie praktycznych rozwiązań, które będą mogły być wdrażane przez pedagogów, socjoterapeutów i terapeutów.

Rodzice dzieci w wieku szkolnym są zaproszeni do udziału w badaniach, które pomogą w zbieraniu danych niezbędnych do opracowania skutecznych narzędzi wsparcia. Udział w projekcie daje szansę na realne wpłynięcie na poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci oraz młodzieży w naszej społeczności.

Warto podkreślić, że potrzeba wypracowania skutecznych metod wsparcia w obszarze uzależnienia od urządzeń cyfrowych jest ogromna. Wspólne działania naukowców, pedagogów i władz lokalnych mają na celu stworzenie solidnych podstaw do walki z tym coraz bardziej powszechnym problemem.

fot. Pixabay


Na podstawie: UM Toruń