W ramach nowej inicjatywy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Gmina Miasta Toruń oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy zacieśniają współpracę, aby przeciwdziałać problemom związanym z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież. Projekt ma na celu opracowanie narzędzi wspierających rodziców oraz specjalistów w diagnozowaniu i zapobieganiu tego rodzaju uzależnieniom.
- Porozumienie pomiędzy UMK, Gminą Miasta Toruń i Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy.
- Badania dotyczące nadmiernego użytkowania urządzeń cyfrowych przez dzieci.
- Opracowanie narzędzi diagnostycznych i poradników dla rodziców.
- Współpraca z instytucjami edukacyjnymi i psychologicznymi.
W ramach nowego projektu, specjaliści z Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w składzie: dr hab. Dorota Siemieniecka, prof. UMK, dr hab. Wioletta Kwiatkowska, prof. UMK, dr Małgorzata Skibińska, dr Kamila Majewska oraz dr hab. Jolanta Jarczyńska z UKW Bydgoszcz, będą prowadzić badania mające na celu zidentyfikowanie problemów związanych z nadmiernym korzystaniem z urządzeń cyfrowych przez dzieci i młodzież.
Projekt ten jest owocem współpracy pomiędzy Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, Gminą Miasta Toruń oraz Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Wspólnie podjęto działania, których celem jest stworzenie modelu narzędzia do diagnozy i profilaktyki uzależnienia od urządzeń cyfrowych oraz poradnika dla rodziców i opiekunów. Poradnik ma pomagać w trudnych sytuacjach, kiedy dziecko wykazuje niepokojące zachowania wynikające z nadmiernego korzystania z technologii, w tym agresję.
Ważnym aspektem tego przedsięwzięcia jest współpraca z Urzędem Miasta oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Toruniu, co pozwala na dotarcie do szerokiej grupy rodziców i opiekunów. Wspólne działania mają na celu nie tylko przeprowadzenie badań, ale również opracowanie praktycznych rozwiązań, które będą mogły być wdrażane przez pedagogów, socjoterapeutów i terapeutów.
Rodzice dzieci w wieku szkolnym są zaproszeni do udziału w badaniach, które pomogą w zbieraniu danych niezbędnych do opracowania skutecznych narzędzi wsparcia. Udział w projekcie daje szansę na realne wpłynięcie na poprawę zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci oraz młodzieży w naszej społeczności.
Warto podkreślić, że potrzeba wypracowania skutecznych metod wsparcia w obszarze uzależnienia od urządzeń cyfrowych jest ogromna. Wspólne działania naukowców, pedagogów i władz lokalnych mają na celu stworzenie solidnych podstaw do walki z tym coraz bardziej powszechnym problemem.
fot. Pixabay
Na podstawie: UM Toruń