Zdarza się, że młodzi ludzie chcą kupić alkohol, pomimo tego, że nie ukończyli 18 lat. Szczególnie teraz w okresie wakacyjnym gdy szukają rozrywek w plenerze. Sprzedawcy oraz młodzież powinni być świadomi konsekwencji tego czynu.

Mówiąc o alkoholu, trzeba wspomnieć przede wszystkim o jego złym działaniu. Młody organizm jest w trakcie rozwoju i nawet najmniejsza dawka trunku może działać destrukcyjnie. W takim wieku bardzo szybko można się uzależnić i zniszczyć swoje zdrowie. Oprócz tego alkohol powoduje zaburzenia pamięci, osłabia refleks i uniemożliwia koncentrację. Młodzież sięga po niego zazwyczaj pod presją rówieśników. Panuje przekonanie, że picie to oznaka dorosłości czy dojrzałości.

Istnieje wiele akcji profilaktycznych skierowanych do młodzieży. Jednym z nich jest program wdrożony przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii pod nazwą „Fred goes net”. Swoim zasięgiem obejmuje osoby w wieku 13-19 lat, które po raz pierwszy w sposób okazjonalny użyły substancji psychoaktywnej. „Fred goes net” oparty jest na interwencji profilaktycznej, prowadzony w formie warsztatów z wykorzystaniem różnych metod.

Jeśli czujesz, że źle zrobiłeś używając alkoholu po raz pierwszy, możesz zupełnie za darmo zgłosić się do programu. Może to również zrobić twój rodzic, opiekun prawny czy inny członek rodziny.
Więcej informacji na stronie: http://www.programfred.pl/

Z poważnymi konsekwencjami spotkają się również sprzedawcy i właściciele sklepów, którzy zdecydują się na sprzedaż alkoholu niepełnoletnim. Warto przypomnieć, że sprzedawca ma obowiązek sprawdzić dokument młodej osoby jeśli jej wygląd budzi wątpliwości co do wieku. Konsekwencje sprzedaży niepełnoletniemu są dotkliwe. Jeśli sąd uzna, że doszło do rozpijania młodej osoby, sprzedawcy grozi do 2 lat więzienia. Właściciel będzie musiał zapłacić wysoką grzywnę i może mu zostać cofnięta koncesja na handel wyrobami alkoholowymi. Warto przemyśleć czy opłaca się w ten sposób ryzykować swoim biznesem.

Funkcjonariusze alarmują zarówno do młodych jak i do przedsiębiorców by w okresie wakacyjnym zachować trzeźwy umysł i nie dać się ponieść pokusom takim jak presja znajomych czy szybki zarobek.

Autor: Wojciech Chrostowski
Publikacja: Wojciech Chrostowski