Okres wakacyjny to szczególny czas dla całej rodziny. W lipcu i sierpniu wielu z nas wyjeżdża na urlop spędzając czas nad wodą, w górach czy w lesie. Część dzieci i młodzieży spędzając wakacje w domu wypełnia sobie czas zabawą w jego okolicy. Towarzyszące wypoczynkowi odprężenie sprawia jednak, że niejednokrotnie zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Chcąc uniknąć zagrożeń wakacyjnych skorzystajcie Państwo z naszych porad.

Okres wakacyjny to szczególny czas dla całej rodziny. W lipcu i sierpniu wielu z nas wyjeżdża na urlop spędzając czas nad wodą, w górach czy w lesie. Część dzieci i młodzieży spędzając wakacje w domu wypełnia sobie czas zabawą w jego okolicy.Towarzyszące wypoczynkowi odprężenie sprawia jednak, że niejednokrotnie zapominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.Chcąc uniknąć zagrożeń wakacyjnych skorzystajcie Państwo z naszych porad. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich.

 

Pamiętajmy, że w czasie kiedy my wypoczywamy złodzieje i oszuści nie idą na urlop. To dla nich często czas wzmożonej aktywności. Tak zwani domokrążcy często nawet korzystają z tak zwanych okazji. Kiedy ty zmęczony upałem zapomnisz zamknąć drzwi wejściowe do mieszkania okazjonalny złodziej chętnie to wykorzysta. Pamiętajcie Państwo o seniorach. Dla nich czas upałów to też czas zagrożenia dla ich zdrowia a niejednokrotnie wolniejszych reakcji. Często oszuści pod legendą oferowania do sprzedaży różnych przedmiotów zasłaniając własnym ciałem pole widzenia właścicielowi umożliwiają  i splądrowanie mieszkania kilku kolejnym osobom. Legendy są najróżniejsze, potrzeba szklanki wody, sprawdzenie instalacji gazowej, wodociągowej, wentylacyjnej , potrzebne zagrzanie mleka dla małego dziecka itp. Właściciel dopiero po pewnym czasie orientuje się, że utracił oszczędności niejednokrotnie całego życia.

 

 POWIEDZMY „ NIE”  OSZUSTOM

 

Hallo. Słucham. Dzień dobry dzwonię, bo ……. Zawsze zaczyna się tak samo. Oszuści dzwonią na telefony stacjonarne. Jeśli tylko dasz wciągnąć się w rozmowę wiedz, że być może za chwilę stracisz pieniądze gromadzone miesiącami lub latami.

 

Najczęściej podają się za kogoś bliskiego. Wnuczka, kuzyna, krewnego. W ostatnim czasie najczęściej za funkcjonariuszy policji. Mogą udawać każdego w zależności jak przebiegnie rozmowa. Żeby się uwiarygodnić nie każą odkładać słuchawki i wybić na klawiaturze numer 997 i 112. Wiedz, że cały czas jesteś połączony z oszustami a Twoje pieniądze są w coraz większym niebezpieczeństwie. Mówią bardzo szybko nie masz czasu na zebranie myśli. Chcesz działać. Wzrasta Ci ciśnienie, bo przecież Twoi bliscy lub Twoje pieniądze są w niebezpieczeństwie

OSZUŚCI Każą Ci podać numer telefonu komórkowego. Jeżeli nie będziesz miał to Ci go dostarczą.  Znów odbierzesz telefon. Każą Ci się pod żadnym pretekstem nie rozłączać, bo pracownicy w banku też są w zmowie z szajką, która okrada konta ludzi  z pieniędzy. OSZUŚCI będą wciągać Ci w tajemnicę. Będziesz przekonany, że bierzesz udział w policyjnej akcji kryminalnej. Serce wali Ci jak oszalałe , bo przecież policja (czytaj OSZUŚCI ) poprosili Cię o pomoc. Głos w słuchawce poinstruuje Cię,  gdzie masz zostawić pieniądze, bo przejmie je poważny funkcjonariusz policji np. Centralnego Biura Śledczego lub inny kryminalny. Zostawisz pieniądze w wyznaczonym miejscu i czekasz na kolejny telefoniczny kontakt. On nigdy nie nastąpi a Ty już nigdy nie zobaczysz swoich pieniędzy. CIESZYĆ BĘDĄ SIĘ NIMI OSZUŚCI.

 

W minionym tygodniu znów dochodziło do sytuacji, gdy osoby odbierały takie telefony. Niestety małżeństwo  z Chełmińskiego Przedmieścia straciło pieniądze. Sprawcy udawali funkcjonariuszy z Komisariatu Śródmieście. Poinformowali, że ich syn spowodował wypadek i trzeba zapłacić je  poszkodowanej. Ponieważ małżeństwo nie miało oszczędności, chcąc ratować sytuację, chodziło przecież o syna. Wzięli pożyczkę i pozostawili kopertę z pieniędzmi na placu zabaw tak kazali OSZUŚCI.

Kolejna kobiet odebrała telefon w swoim mieszkaniu na toruńskim Rubikowie OSZUŚCI informowali, że na terenie Torunia działa szajka, która posługuje się danymi z jej dowodu osobistego i dzięki temu przejmie pieniądze z jej konta. OSZUST chciał widzieć ile ma oszczędności na koncie i kazał jej wszystko wypłacić, żeby złożyć konto w innym bezpieczniejszym banku. Kobieta przezornie zadzwoniła do siostrzeńca, który kazał jej przerwać rozmowę i o wszystkim zawiadomić POLICJĘ. Dzięki temu nadal jest posiadaczką kilkudziesięciu tysięcy złotych.

 

Stop   oszustom na funkcjonariusza  - " policji"

 

Policjanci apelują: Nie wyrzucajcie swoich pieniędzy do kosza na śmieci, nie pozostawiajmy w miejscach gdzie każę nam GŁOS OSZUSTA W SŁUCHAWCE. Oszuści zmieniają swoje metody, żeby nas zwieść. Udają, że nasze oszczędności w banku są w niebezpieczeństwie i koniecznie musimy je wypłacić i przekazać do zabezpieczenia policjantowi.

 

PAMIĘTAJMY :

 

  * POLICJANCI NIE PROWADZĄ AKCJI PRZEZ TELEFON.

  * NIE ZABEZPIECZAJĄ PIENIĘDZY PRZED OSZUSTAMI – ONE SĄ BEZPIECZNE W BANKU

  * POD ŻADNYM POZOREM NIE PRZEKAZUJ PIENIĘDZY OBCYM.

     LUDZIOM LUB NIE POZOSTAWIAJ W MIEJSCACH GDZIE CI  KAŻĄ, NAWET GDY MÓWIĄ, ŻE SĄ POLICJANTAMI.

   * BANK MA SWOJĄ MARKĘ _ TWOJE PIENIĄDZE NA KOCIE SĄ BEZPIECZNE- NIE WYPŁACAJ ICH  DLA POLICJANTÓW.

 

Bywa, że  rozmówcą jest kobieta. Może przedstawiać się jako policjantka. Może  wmawiać rozmówcy, że bierze udział w akcji policyjnej związanej z zatrzymaniem oszustów wyłudzających dane osobowe  i oszczędności. Nakazuje swojej ofierze potwierdzenie danych wybijając na swoim telefonie stacjonarnym nr 997. Później poprosi  o podanie telefonu komórkowego i  żeby dla własnego bezpieczeństwa wypłaciła pieniądze z konta i przekazała je do czasu zakończenia akcji. Cały czas trwając na połączeniu przez telefon komórkowy , instruuje swoją ofiarę  jak ma zachować się w banku i do jakich koszy  np. na śmieci ma wrzucić pieniądze. Ludzie tracą  w ten sposóbpotężne oszczędności.

         Kolejny przykład gdy całą  całą akcję ma prowadzić rzekomy policjant. Zadzwonił na telefon stacjonarny i mówił, żeby kobieta nie rozłączając się z nim potwierdził jego identyfikator dzwoniąc na numer 997. Ta nie tracąc połączenia z oszustem wbiła nakazany numer i głos w słuchawce potwierdziła, że taki „ policjant ” pracuje w toruńskiej jednostce. Tym razem również kobieta instruowana już przez telefon komórkowy zastosowała się do poleceń oszustów i wrzuciła kopertę z pieniędzmi do kosza na śmieci przy kolejnej ulicy.

 

Przy wykorzystaniu telefonii stacjonarnej oraz komórkowej oszuści łączą się też  ze swoimi ofiarami podczas popularnej metody oszustwa na wnuczka lub na policjanta- Funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji.

Prowadzone akcje profilaktyczne przynoszą efekty. Funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od starszych osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. Popularna metoda nazywana tzw. metodą na wnuczka jest stosowana rzadziej. Można powiedzieć, że oszuści dzięki nagłośnieniom medialnym i przez organizacje współpracujące z policją mają coraz większe trudności z oszukiwaniem osób. Zmienili swoją tzw. legendę. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. oszustwo  „na policjanta”. Aby się jeszcze bardziej uwiarygodnić podają się za policjantów lub funkcjonariuszy Centralnego Biura Śledczego Policji. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od  osób nie tylko w podeszłym wieku.

Jak  jeszcze mogą działać sprawcy?

Najpierw wykonują  telefon (co charakterystyczne na telefon stacjonarny) podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Zmieniony głos tłumaczą chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje. Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy podając różne preteksty (wypadek, zniszczenie mienia, okazjonalny zakup itp.). Oszuści są bezwzględni -  umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji  na temat rozmówcy i posiadanych przez niego zasobów finansowych  i wykorzystać starsze osoby.

Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary (też na telefon stacjonarny)  dzwoni kolejna osoba podając się za funkcjonariusza CBŚP lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony.

Prosi o  nie odkładanie słuchawki i wykręcenie lub wstukanie na klawiaturze numeru 112 lub 997 (to powoduje, że nie łączymy się z żadnym numerem alarmowym a wciąż jesteśmy połączeni ze sprawcą). „Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję.

Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.

Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a rzekomi oszuści ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.

Następnie oszust podający się za policjanta  prosi o podanie numeru komórkowego, z którym pod żadnym pozorem się nie rozłącza. (To uniemożliwia nam wykonanie telefonu na policję lub do rodziny, oszuści przejmują kontrolę nad każdym krokiem swojej ofiary, towarzyszą jej w drodze do banku i podczas wypłacania pieniędzy).

Oszust nalega, aby pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku zaznaczając przy tym, że ci rzekomi pierwsi oszuści współpracują z pracownikami banku (wciągają tym samym swoją ofiarę w tzw. tajemnicę) . Proszą, aby pod żadnym pozorem nie ujawniać w banku treści obecnie prowadzonej rozmowy jaki jest prawdziwy powód wypłaty pieniędzy. Wciąż kontynuując rozmowę instruują na bieżąco, kto zgłosi się po pieniądze. Oczywiście znów jest to oszust podający się za policjanta przeprowadzający rzekome czynności operacyjne.

Proszą swoją ofiarę, aby  przekazała pieniądze  wyznaczonej osobie, pozostawiła  koszu na śmieci, w innym miejscu lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta ?

Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Zwracamy się z apelem, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Spotykamy się nieraz z członkami rodziny, z którymi na co dzień nie mamy kontaktu.

Wykorzystujmy okoliczności – tak obiady świąteczne jak i przypadkowe spotkania na ulicy i ostrzegajmy bliskich przed zagrożeniami.

Zwykła ostrożność może uchronić ich przed utratą zbieranych latami oszczędności.

Zabezpieczajmy własne mieszkania

Pamiętaj o zabezpieczaniu mieszkań nie tylko gdy wyjeżdżasz na dłuższy pobyt. Kiedy ty zmęczony upałem zapomnisz zamknąć drzwi wejściowe do mieszkania okazjonalny złodziej chętnie to wykorzysta. Złodzieje metodą na tzw. klamkę działają od kilkudziesięciu lat. Idąc klatką schodową sprawdzają tyko które z drzwi nie zostały zamknięte przez właścicieli. Zabieraj wtedy wszystko co pozostawisz na przedpokoju , czyli torebki i dokumenty. Bywa, że właściciel zajęci swoimi sprawami telefonem, komputerem, pasjonującą grą lub serialem nie dostrzegają, że w tym czasie złodziej plądruje ich mieszkanie.

Wychodząc nawet na chwilę po lody do marketu zamykajmy zwłaszcza jeśli mieszkamy na parterze lub ostatnim piętrze wszystkie okna. Uchylone okno to też doskonała okazja, aby dostać się do naszego mieszkania.

Rozmawiajmy z sąsiadami. Życzliwość, którą ty dajesz sąsiadom na co dzień zaprocentuje w sytuacji zagrożenia. Życzliwy sąsiad  bywa  skuteczniejszy  niż  niejeden

„ system alarmowy”.

Jeżeli cokolwiek Państwa niepokoi prosimy o telefon na numery dyżurnych najbliższych komisariatów :

Komisariat  Policji Toruń  Śródmieście 47 754 24 52,

Komisariat Policji Toruń Rubinkowo 47 754 25 70,

 Komisariat Policji Toruń Podgórz  47 754 24 70,  

Komisariat Policji  w Dobrzejewicach  47 754 29 00,

Komisariat Policji w Chełmży  47 754 42 00,

lub NUMER ALARMOWY 112

 

DZIECI

  • należy im zapewnić maksimum opieki i zainteresowania, a także jak najczęściej samemu uczestniczyć w pozytywnym wypełnieniu ich czasu wolnego;
  • należy ustalać i sprawdzać miejsca ich zabawy czy wypoczynku (przede wszystkim czy są bezpieczne), a także uczyć dzieci ostrożności przy zabawie w pobliżu wody, placu budowy, ruchliwych ulic, lasu, itp. niebezpiecznych miejsc;
  • warto wiedzieć, z kim i gdzie Nasza pociecha idzie, bawi się i kiedy wróci;
  • każde dziecko powinno znać zasady poruszania się po drodze pieszo czy rowerem, szczególnie jeśli jest w wieku pozwalającym na samodzielne się po niej poruszanie;
  • każde dziecko powinno też znać ogólne zasady bezpieczeństwa dotyczące samodzielnego pobytu w domu i jego otoczeniu, a także w kontakcie z obcym psem

 

  • wysyłając dziecko na kolonie dobrze jest sprawdzać przygotowanie oferujących wyjazdy kolonijne (warunki pobytu, kwalifikacje opiekunów, zakres i rodzaj zajęć wypełniających czasu wypoczynku, itd.), a także zapewnić sobie stały kontakt z dzieckiem;



MŁODZIEŻ
 

  • powinna pamiętać o właściwym przygotowaniu i ostrożności przy wypoczynku w górach, w lesie czy nad wodą (patrz porady poniżej), a także zapewnieniu sobie bezpieczeństwa przy nocnych powrotach z dyskotek, zabaw, festynów, koncertów i innych imprez;
  • wykazywać się ostrożnością w kontakcie z osobami obcymi, również rówieśnikami. Wszelkie propozycje wyjazdu w miejsce nieznane, fajnej zabawy czy niezapomnianych wrażeń muszą być dobrze przemyślane i sprawdzone. Dotyczy to również ofert pracy za granicą.
  • pamiętać o zagrożeniach i konsekwencjach jakie niesie ze sobą sięganie po różnego rodzaju środki uzależniające (papierosy, alkohol, narkotyki, dopalacze czy inne niebezpieczne substancje).


Natomiast wszystkie nasze pociechy, bez względu na wiek, powinny umieć zachowywać się kulturalnie wobec siebie i otoczenia. Zachowania wulgarne, agresywne czy przemoc to nie są prawidłowe formy kontaktu międzyludzkiego, a wyrzucanie śmieci w inne miejsca, jak do tego wyznaczone, jest naruszeniem obowiązujących norm prawnych i społecznych.


Poza naszymi pociechami zagrożenia czyhają również na dorosłych. Dbając o bezpieczny wypoczynek nie zapominajmy także o sobie.



PRZED WYJAZDEM
 

  • starannie zaplanujmy trasę podróży oraz przygotujmy potrzebne do niej dokumenty i rzeczy podręczne;
  • wychodząc z domu dokładnie zamknijmy drzwi i okna, zakręćmy kurki z gazem i wodą. Warto też rozważyć, które urządzenia elektryczne powinny pozostać włączone do gniazdek – im mniej włączonych, tym mniej potencjalnych źródeł pożaru;
  • jeśli w domu jest alarm to nie zapomnijmy go włączyć;
  • biżuteria, gotówka czy inne rzeczy szczególnie cenne nie powinny pozostawać w domu, lepsze będzie przechowanie ich u osób zaufanych, w skrytce bankowej czy w innym dobrze chronionym miejscu;
  • poinformujmy członków rodziny czy dobrych znajomych: gdzie wyjeżdżamy, kiedy wrócimy i jak w razie potrzeby mogą się oni z nami szybko skontaktować. Natomiast chwalenie się tym na około, zwłaszcza przed wyjazdem może okazać się niebezpieczne;
  • warto też kogoś poprosić np. członka rodziny, znajomych czy sąsiada, o zabieranie korespondencji leżącej w skrzynce na listy czy przed drzwiami – będąc tam zbyt długo sygnalizuje, że w mieszkaniu nikogo nie ma;



PODRÓŻ SAMOCHODEM
 

  • jeszcze przed wyjazdem sprawdźmy czy samochód jest sprawny, mamy wszystkie dokumenty (uprawniające do jazdy oraz potrzebne w razie awarii lub kolizji), a także czy bagaż jest dobrze poukładany i solidnie zamocowany – tak, że w razie nagłego hamowania nikogo nie uderzy;
  • w miejscach nieoświetlonych, zalesionych czy na pustkowiu zatrzymujmy się tylko w ostateczności. Do zatrzymania wybierajmy miejsca bezpieczne, gdzie jest dużo ludzi, dobrze oświetlone, monitorowane kamerami, itd.;
  • robiąc przerwę w podróży nie pozostawiajmy auta bez nadzoru, szczególnie gdy bagaż widoczny jest przez jego szyby. Bagaże tj. torby, plecaki, walizki i inne rzeczy powinny być w schowkach lub bagażniku - pozostawienie ich na widoku będzie zachętą dla złodziei.
  • tracąc kontakt wzrokowy z samochodem sprawdzajmy czy wszystkie drzwi i okna są zamknięte, a klapa bagażnika zatrzaśnięta. Nie zapominajmy też o włączeniu alarmu i innych zabezpieczeń;
  • odchodząc od samochodu kluczyki chowajmy do kieszeni wewnętrznych ubrania, a w pokoju hotelowym w miejscu bezpiecznym (z dala od drzwi wejściowych i nie na widoku). Nigdy też nie pozostawiajmy dokumentów samochodu w jego wnętrzu.
  • podróżując unikajmy zabierania autostopowiczów, szczególnie z miejsc podejrzanych czy osób przypadkowo poznanych podczas postoju;


Pamiętajmy, że wszelkie próby zatrzymania przez innych użytkowników drogi np. sygnalizujących usterkę naszego auta, powinny być dokładnie rozważone. Może to być próba napadu, dlatego w takich sytuacjach lepiej jest rozważyć możliwość dojechania do najbliższej, większej stacji benzynowej czy innego bezpiecznego miejsca i tam dopiero sprawdzenie pojazdu.



PODRÓŻ POCIĄGIEM lub AUTOBUSEM
 

  • bilety kupujmy wcześniej, nie w dniu podróży - wówczas unikniemy możliwości kradzieży bagażu w momencie transakcji przy okienku kasowym;
  • bilety i rzeczy podręczne, niezbędne w podróży, trzymajmy na wierzchu - unikniemy pokazywania zawartości bagażu podczas ich poszukiwania w jego wnętrzu.
  • posiadane przy sobie dokumenty osobiste chowajmy w wewnętrznych kieszeniach ubrania, a pieniądze rozdzielajmy na kilka części umieszczone w różnych miejscach (przy sobie i w bagażu);
  • podczas wsiadania i wysiadania ze środka komunikacji zachowujmy szczególną ostrożność, wtedy bowiem podróżny najbardziej jest narażony na kradzież bagażu, portfela, telefonu komórkowego lub innych wartościowych przedmiotów. Oczekując na peronie lub przystanku sprawdzajmy, czy ktoś nas nie obserwuje. Podejmując rozmowę z obcą osobą pilnujmy uważnie bagażu. Wewnątrz autobusu czy tramwaju również trzeba zachować czujność.
  • zajmując miejsce posiadany bagaż pozostawiajmy w zasięgu ręki, z możliwością jego stałej obserwacji. Zwracajmy na niego szczególną uwagę podczas ruchu podróżnych na stacjach i przystankach.
  • wsiadając do pustego autobusu czy pociągu zajmujmy miejsce blisko kierowcy lub drużyny konduktorskiej, ewentualnie w gronie pasażerów wzbudzających zaufanie (np. rodziny z dziećmi, osoby starsze). Natomiast unikajmy grup, które spożywają alkohol - ich zachowanie jest często nieprzewidywalne.
  • nie korzystajmy z poczęstunku oferowanego przez nieznanych współpasażerów - w ten sposób złodzieje często usypiają swoje ofiary, a następnie je okradają. W podróży starajmy się też nie spać, zwłaszcza gdy w pobliżu nie ma osób zaufanych.
  • Jeżeli ktoś źle znosi podróże może zażyć odpowiednie środki farmakologiczne. Złe samopoczucie wywołane "chorobą lokomocyjną" osłabia czujność, uwagę i koncentrację.


WYPOCZYWAJĄC NAD WODĄ


Wypoczywając nad wodą pamiętajmy o najważniejszych poradach ratowników Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego:


ZASADY BEZPIECZEŃSTWA KĄPIELI
 

  1. Nigdy nie wolno skakać do nieznanej wody, ponieważ nie wiadomo czego można się spodziewać pod jej lustrem.
  2. Nie wolno wchodzić celowo do wody w miejscach niebezpiecznych, tam gdzie według naszego rozeznania znajdują się na przykład: wiry, wodorosty, zimne prądy, itp.
  3. Zainteresuj się zawsze bezpieczeństwem dzieci przebywających nad wodą i w jej pobliżu.
  4. Nie wszczynaj nigdy fałszywych alarmów, nie popychaj nigdy do wody osób, które się tego nie spodziewają.
  5. Nie biegaj nigdy po pomostach, możesz potrącić znajdujące się tam osoby, a sam narażasz się na uszkodzenia ciała przy upadku.
  6. Dla zapewnienia maksimum bezpieczeństwa osobom korzystającym z kąpieli, szczególnie dzieciom, należy zabezpieczyć dostępne pomoce typu: skrzydełka pływackie, koła nadmuchiwane, itp. najlepiej w kolorze jaskrawym, np. pomarańczowym lub żółtym.
     

GDZIE PŁYWAĆ
 

  1. W miejscach strzeżonych i przeznaczonych specjalnie do tego celu.
  2. W wodzie tak głębokiej i takiej odległości od brzegu, która odpowiada naszym realnym możliwością pływackim.
  3. W miejscach dobrze sobie znanych.
  4. Nigdy nie wolno pływać w miejscach zakazanych, o czym informują odpowiednie tablice, a także na odcinkach szlaków żeglugowych w pobliżu urządzeń i budowli wodnych.
     

ZAWSZE STOSUJEMY SIĘ DO OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW I REGULAMINÓW.


KIEDY PŁYWAĆ
 

  1. W czasie sezonu letniego, gdy temperatura wody nie jest niższa od 18°C.
  2. W pełni zdrowia i sprzyjającej temperaturze wody ok. 22 - 25°C.
  3. Nie wchodzić do wody po spożyciu alkoholu, po rozgrzaniu na słońcu, bezpośrednio po posiłku i przy złym samopoczuciu.
  4. Nie przebywać zbyt długo w wodzie, stosować odpowiednio dłuższe przerwy.

 


PAMIĘTAJ, TELEFON ALARMOWY NAD WODĄ TO 601-100-100

 


JEŚLI CHCECIE PAŃSTWO POZNAĆ WIĘCEJ PORAD, ODWIEDŹCIE STRONY WOPR-U

 

 

WYPOCZYWAJĄC W GÓRACH

 


Wędrówka górskimi szlakami tak w lecie, jak i w zimie, to jeden z najlepszych sposobów spędzenia wolnego czasu, ale tym wędrówkom mogą towarzyszyć zagrożenia czy wypadki. Aby unikać tych zagrożeń każdą wyprawę w góry należy starannie przygotować.
Dostępne przewodniki i mapy turystyczne dostarczą nam wielu informacji, pomogą podjąć decyzję w jaki rejon gór się udać, dadzą orientację jakich trudności terenowych oczekiwać i ile nam to zajmie czasu.
 

Podstawowe informacje jakie powinniśmy zebrać to:
 

  • przebieg szlaku turystycznego, którym będziemy się kierować - czy stokiem leśnym, grzbietami, halami itp.,
  • sieć schronisk turystycznych,
  • czas marszu od planowanego punktu wyjścia do punktu docelowego,
    lokalizacja obiektów, które mogą stanowić awaryjne schronienie na szlaku w przypadku załamania się pogody - szałasy, schrony, koleby, leśniczówki itp.,
  • drogi odwrotu jeżeli podejmiemy decyzję o skróceniu naszej wędrówki (w wyniku np. deszczu, mgły, burzy),
  • wysokość nad poziomem morza (n.p.m.) na jaką będziemy musieli podejść i wędrować oraz różnice wzniesień na podejściach i zejściach w czasie wędrówki.


W placówkach GOPR można uzyskać dodatkowe, aktualne informacje o warunkach panujących w górach i na szlakach.

Podstawą ekwipunku turysty górskiego jest odpowiednie i wygodne obuwie oraz plecak, w którym niezależnie od pory roku i pogody winny znajdować się m.in.:
 

  • czapka i rękawiczki, zapasowe skarpety i koszula,
  • ubranie przeciwdeszczowe, wiatrochronne,
  • płachta,
  • podręczna apteczka, latarka i zapałki.
     

Planując wędrówkę górską wskazane jest też zabranie telefonu komórkowego - z dobrze naładowaną baterią zasilającą - przynajmniej jednego na grupę i wprowadzenie do pamięci telefonów alarmowych GOPR, lokalnych i ogólnopolski.


WYCHODZĄC W GÓRY ZOSTAWMY W MIEJSCU POBYTU WIADOMOŚĆ O TRASIE WYCIECZKI I PRZEWIDYWANEJ GODZINIE POWROTU. JEŻELI ZMIENIAMY PLANY ZAWIADOMMY O TYM GOPR  lub TOPR.

NA WĘDRÓWKĘ WYCHODŹMY W GÓRY RANKIEM, POGODA PSUJE SIĘ ZWYKLE WCZESNYM POPOŁUDNIEM.


Wędrując górskim szlakiem turystycznym podziwiamy przyrodę, widoki, panoramę gór, ale też musimy cały czas orientować się w terenie i znać nasze aktualne miejsce pobytu, a więc:
 

  1. Znać kierunki stron świata, w których biegnie szlak turystyczny na całym odcinku.
  2. Pamiętać, jakimi formacjami terenowymi prowadzi szlak - grzbiet, po stoku, polana, hala, partie leśne itp.
  3. Znać aktualny czas marszu od momentu wyjścia, co pozwoli podjąć decyzję - zawrócić czy też kontynuować wędrówkę, gdyż bliżej jest do punktu końcowego wędrówki.


W przypadku zagubienia szlaku turystycznego przy dobrej pogodzie należy: ustalić kierunek, skąd przyszliśmy, ustalić kierunek w którym winien prowadzić szlak, ustalić na jakiej formacji górskiej się znajdujemy i którędy w tym rejonie winien przebiegać szlak turystyczny. Należy wtedy ustalić, w jakim kierunku należy się udać celem odnalezienia zagubionego szlaku. W tym celu winny udać się 2-3 osoby, a reszta grupy oczekuje na miejscu. Niedopuszczalne jest rozejście się całej grupy w celu poszukiwania szlaku. 

Natomiast przy zgubieniu szlaku w złych warunkach atmosferycznych (np. mgła czy deszcz) należy: zachować spokój i opanowanie, ustalić kierunek z którego przyszliśmy, ustalić na jakiej formacji górskiej się znajdujemy, ustalić w którym miejscu i w jakim czasie mieliśmy ostatni znak turystyczny na szlaku. Najkorzystniej jest zawrócić do miejsca, w którym ostatni raz widzieliśmy znak na szlaku.


 

PAMIĘTAJ, TELEFON ALARMOWY W GÓRACH TO 601-100-300 lub 985

JEŚLI CHCECIE PAŃSTWO POZNAĆ WIĘCEJ PORAD, ODWIEDŹCIE STRONY GOPR- U.
 

WYPOCZYWAJĄC W LESIE 


Wypoczywając w lesie skorzystajmy ze wskazówek leśników,  którzy przypominają:
 

  • niemal wszystkie drogi leśne (z wyjątkiem dróg w rezerwatach przyrody) są dopuszczone do ruchu pieszego i rowerowego. Przez lasy przebiegają specjalnie wytyczone ścieżki oraz szlaki rowerowe, jednak nie wolno wchodzić ani wjeżdżać na tereny, na których jest prowadzona ścinka drzew. Takie obszary są najczęściej oznakowane stosownymi tablicami.
  • Lasy Państwowe stale rozbudowują sieć miejsc postoju pojazdów przy drogach publicznych. Na drogach leśnych obowiązuje zakaz ruchu pojazdów silnikowych , zaprzęgowych i motorowerów.
  • w lasach oraz w odległości do 100 m. od ich granicy zabronione jest rozniecanie ognia poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez właściciela lasu lub nadleśniczego.
  • nie wolno także płoszyć, ścigać, chwytać, ani zabijać dzikich zwierząt oraz puszczać psów luzem.
  • dziko żyjące zwierzęta, z wyjątkiem dzika, zasadniczo nie stanowią zagrożenia dla ludzi, ale biorąc pod uwagę możliwość przenoszenia chorób należy unikać bliższego z nimi kontaktu. Dotyczy to zwłaszcza osobników, które nie wykazują strachu przed człowiekiem. W odniesieniu do wymienionego wyżej dzika, zagrożenie mogą stanowić głównie lochy z warchlakami, szczególnie jeśli zostaną zaskoczone niespodziewaną obecnością człowieka w sytuacji zagrożenia – gdy zostanie im zablokowana droga ucieczki.

 

  • Zdjęcie poglądowe logo policja toruń