
Od lutego 2025 roku mieszkańcy Torunia zyskali nowe, wielofunkcyjne narzędzie miejskie – Kartę Miejską „JO”. Można ją mieć w formie wirtualnej, plastikowej, a nawet jako... kartę płatniczą lub legitymację szkolną! Jedna karta – wiele korzyści. Jak ją zdobyć i która opcja będzie dla ciebie najwygodniejsza?
Wirtualna Karta Miejska „JO” – najszybszy sposób na korzystanie z ulg w Toruniu
Jeśli zależy ci na czasie i wygodzie, wirtualna Karta Miejska „JO” będzie idealnym wyborem. Wystarczy pobrać darmową aplikację JO-Toruń na telefon (Android lub iOS), założyć konto – lub zalogować się, jeśli już je masz – i gotowe! Karta wirtualna zostanie przypisana automatycznie do twojego konta użytkownika.
Z tą formą karty nie tylko kupisz bilety elektroniczne, ale jako jedyny użytkownik możesz również płacić za parkowanie w Strefach Płatnego Parkowania w całym mieście. A do tego – dostęp do zniżek i ulg w miejskich instytucjach, jak CSW czy Muzeum Okręgowe.
Plastikowa Karta Miejska „JO” – z personalizacją lub bez
Dla tych, którzy wolą fizyczny dokument – do dyspozycji pozostaje plastikowa Toruńska Karta Miejska „JO”. Wyrabia się ją przez portal jo-torun.pl lub w jednym z Punktów Obsługi Klienta. Co ważne – plastikową kartę trzeba odebrać osobiście, a przy odbiorze należy:
- pokazać dowód tożsamości,
- załadować wirtualną portmonetkę kwotą minimum 20 zł lub kupić bilet okresowy.
Podczas wyrabiania karty można zdecydować, czy ma być ona ze zdjęciem czy bez. Opcja ze zdjęciem zwalnia z konieczności noszenia dokumentu tożsamości – szczególnie przydatna podczas kontroli biletów.
Możesz używać własnej karty płatniczej lub legitymacji jako karty miejskiej „JO”
Nowoczesność to także wielofunkcyjność – swoją kartę miejską „JO” możesz przypisać do karty płatniczej albo elektronicznej legitymacji uczniowskiej czy studenckiej. Wystarczy:
- zalogować się do swojego konta w portalu jo-torun.pl i dodać dane karty płatniczej (pierwsze 6 i ostatnie 4 cyfry + data ważności), lub
- udać się z legitymacją do Punktu Obsługi Klienta – tam zostanie ona przypisana do twojego konta.
Uwaga! Bilet elektroniczny można przypisać tylko do jednej z kart – jeśli masz więcej niż jedną formę, to przy kontroli musisz pokazać tę, do której przypisany jest bilet.
Karta „JO” to coś więcej niż zwykła karta – to osobisty klucz do tańszego, wygodniejszego życia w Toruniu. Korzystasz z komunikacji miejskiej, chodzisz do kina, muzeum, parkujesz? „JO” to Twoje miejskie „must-have”!
Jak założyć konto użytkownika i uzyskać Status Mieszkańca?
Aby korzystać z Karty Miejskiej "JO", musisz mieć swoje konto użytkownika. Zakłada się je na specjalnym portalu lub przez aplikację JO-Toruń. Tam podajesz swoje dane osobowe, w tym PESEL, ustawiasz hasło, a następnie aktywujesz konto przez link wysłany na maila.
Następnie możesz złożyć wniosek o Status Mieszkańca – to on daje dostęp do wielu zniżek, np. na bilety komunikacji miejskiej czy wstęp do miejskich instytucji. W formularzu należy dołączyć dokument potwierdzający zamieszkanie w Toruniu. Po pozytywnej weryfikacji, twój status zostaje aktywowany w systemie.
Jakie formy Karty Miejskiej "JO" można mieć?
Masz do wyboru aż cztery możliwości:
- Wirtualna Karta Miejska "JO" – dostępna w aplikacji mobilnej, najwygodniejsza, z największą liczbą funkcji (w tym możliwość opłaty za parkowanie w strefie).
- Plastikowa karta personalizowana – z imieniem i nazwiskiem, opcjonalnie także ze zdjęciem.
- Karta płatnicza zarejestrowana jako karta miejska – twoja karta bankowa działa jak bilet komunikacji miejskiej.
- Elektroniczna legitymacja szkolna/studencka – może być przypisana do systemu i działać jako karta miejska.
Ważne: bilet elektroniczny przypisujesz tylko do jednej z tych kart. To właśnie tę kartę musisz okazać podczas kontroli w autobusie.
Jak zdobyć kartę – wirtualną, plastikową, płatniczą lub legitymację?
Wirtualna karta – instalujesz aplikację JO-Toruń na telefonie, logujesz się tymi samymi danymi co na portalu i karta jest gotowa do użycia. Z jej poziomu opłacisz też parkowanie w Toruniu.
Plastikowa karta personalizowana – składasz wniosek przez portal lub w Punkcie Obsługi Klienta, wybierasz czy chcesz zdjęcie. Karta będzie gotowa w ciągu maks. 7 dni roboczych. Przy odbiorze musisz mieć dokument tożsamości i wpłacić min. 20 zł na doładowanie portmonetki lub kupić bilet okresowy.
Karta płatnicza – po zalogowaniu się na swoje konto w portalu, możesz dodać kartę płatniczą jako identyfikator. Wpisujesz pierwsze 6 i ostatnie 4 cyfry numeru karty oraz datę jej ważności. Można to też zrobić w Punkcie Obsługi Klienta.
Legitymacja szkolna/studencka – przypisuje się ją wyłącznie w Punkcie Obsługi Klienta. Trzeba mieć ze sobą legitymację, którą pracownik przypisze do twojego konta użytkownika.
Jeśli chcesz, mogę przygotować też drugą część – co dokładnie daje karta i gdzie można z niej korzystać. Chcesz?