Trasa Staromostowa w Toruniu zmienia centrum - jakie prace idą na Dekerta i pl. Niepodległości

2 min czytania
Trasa Staromostowa w Toruniu zmienia centrum - jakie prace idą na Dekerta i pl. Niepodległości

Budowa na odcinku od ul. Dekerta do pl. Niepodległości postępuje - wykonawcy twierdzą, że nowa jednojezdniowa koncepcja poprawi komunikację i bezpieczeństwo.

  • Toruń widzi zmiany wokół Trasy Staromostowej
  • Co wykonano i co będzie robić Miejski Zarząd Dróg
  • Co się zmieni w miejscu i jak to wygląda dla mieszkańców

Toruń widzi zmiany wokół Trasy Staromostowej

Prace prowadzone są na blisko 500-metrowym fragmencie między ul. Dekerta a pl. Niepodległości. W październiku 2024 roku przedstawiono nowy wariant Trasy Staromostowej w układzie jednojezdniowym - z rondem i przejściami dla pieszych zaprojektowanymi jako bezpieczne. Projekt opiera się na analizie ruchu przeprowadzonej przez dr hab. inż. Jacka Chmielewskiego, prof. PK oraz dr hab. inż. Jana Kempę, prof. PBS. W analizach symulacyjnych uwzględniono prognozy ruchu na lata 2030 i 2040, które uzasadniły zastosowanie przekroju jednojezdniowego na tym odcinku.

Co wykonano i co będzie robić Miejski Zarząd Dróg

Miejski Zarząd Dróg w Toruniu informuje o zrealizowanych pracach: wykonano warstwy podbudowy z kruszywa oraz nawierzchnię bitumiczną jezdni głównej na odcinku Dekerta–Gałczyńskiego i Gałczyńskiego–Czerwona Droga do warstwy wiążącej, przeprowadzono frezowanie nawierzchni ul. Gałczyńskiego oraz obramowanie jezdni (krawężniki, opaski). Około 60% powierzchni parkingów ma już ułożoną nawierzchnię. W najbliższym czasie zaplanowano prace związane z kanalizacją deszczową w ul. Gałczyńskiego oraz usuwanie kolizji teletechnicznych i energetycznych, a także roboty ziemne przy jezdni serwisowej łączącej się z ul. Sportową.

Co się zmieni w miejscu i jak to wygląda dla mieszkańców

Realizowany projekt przewiduje zwężenie ulicy do jednej jezdni - po jednym pasie ruchu w każdą stronę - oraz połączenie nowego centrum Torunia z Trasą Staromostową poprzez budowę ronda. Dodatkowo powstanie przejście dla pieszych naprzeciw wejścia na cmentarz i ul. Gałczyńskiego. Projekt zmniejsza powierzchnię utwardzoną na rzecz zieleni, parkingi będą wykonane z kostki przepuszczającej wodę, a na osiedlach pojawi się mała architektura w postaci stojaków rowerowych.

Podstawowe parametry odcinka to długość ok. 480 m, dwa skrzyżowania, szerokość jezdni w przedziale 7-10,5 m / 4-8 m, chodniki około 2 m szerokości oraz droga rowerowa 2,5 m szeroka o długości ok. 480 m w obu kierunkach. Prace prowadzi Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, który monitoruje postęp robót i koordynuje kolejne etapy.

na podstawie: Zarząd Dróg Toruń.

Autor: krystian