Od 1 lipca 2021 r. każdy właściciel lub zarządca budynku będzie zobowiązany do złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Składać można je elektronicznie lub w formie papierowej.
Powietrze w Polsce jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Europie dlatego poprawa jakości powietrza to nie tylko troska o środowisko naturalne, ale przede wszystkim o jakość życia i zdrowie mieszkańców. Na stan powietrza największy wpływ ma wykorzystywanie złej jakości opału oraz używanie przestarzałych, niesprawnych kotłów tzw. kopciuchów, dlatego od 1 lipca 2021 r. każdy obywatel lub zarządca budynku będzie zobowiązany do złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (skrót CEEB) o wykorzystywanych źródłach ciepła lub spalania paliw o mocy do 1 MW w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych:
- w terminie 14 dni od pierwszego uruchomienia urządzenia lub instalacji w przypadku nowych źródeł ciepła.
- w terminie 12 miesięcy od ogłoszenia rozporządzenia na rejestrację w CEEB, w przypadku źródeł ciepła już pracujących.
Za brak zgłoszenia lub przekroczenie dopuszczalnych terminów zgłoszenia będą groziły kary grzywny.
Deklaracje będzie można składać:
- w formie elektronicznej, czyli przez Internet.
- w formie papierowej - wypełniony dokument można będzie wysłać listem albo złożyć osobiście w Wydziale Środowiska i Ekologii Urzędu Miasta Torunia, ul. Wały Gen. Sikorskiego 12.
Regulacje prawne dotyczące Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków zostały sformułowane i zdefiniowane w rozdziale 5a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
Więcej informacji należy szukać na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego - kliknij tutaj, aby przejść do strony.
Opr. Wydział Środowiska i Ekologii UMT