Od 1 lipca 2021 r. każdy właściciel lub zarządca budynku będzie zobowiązany do złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Składać można je elektronicznie lub w formie papierowej.

Powietrze w Polsce jest jednym z najbardziej zanieczyszczonych w Europie dlatego poprawa jakości powietrza to nie tylko troska o środowisko naturalne, ale przede wszystkim o jakość życia i zdrowie mieszkańców. Na stan powietrza największy wpływ ma wykorzystywanie złej jakości opału oraz używanie przestarzałych, niesprawnych kotłów tzw. kopciuchów, dlatego od 1 lipca 2021 r. każdy obywatel lub zarządca budynku będzie zobowiązany do złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (skrót CEEB) o wykorzystywanych źródłach ciepła lub spalania paliw o mocy do 1 MW w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych:

  • w terminie 14 dni od pierwszego uruchomienia urządzenia lub instalacji w przypadku nowych źródeł ciepła.
  • w terminie 12 miesięcy od ogłoszenia rozporządzenia na rejestrację w CEEB, w przypadku źródeł ciepła już pracujących.

Za brak zgłoszenia lub przekroczenie dopuszczalnych terminów zgłoszenia będą groziły kary grzywny.

Deklaracje będzie można składać:

  • w formie elektronicznej, czyli przez Internet.
  • w formie papierowej - wypełniony dokument można będzie wysłać listem albo złożyć osobiście w Wydziale Środowiska i Ekologii Urzędu Miasta Torunia, ul. Wały Gen. Sikorskiego 12.

Regulacje prawne dotyczące Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków zostały sformułowane i zdefiniowane w rozdziale 5a ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Więcej informacji należy szukać na stronie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego - kliknij tutaj, aby przejść do strony.

Opr. Wydział Środowiska i Ekologii UMT