TORUŃ: Terapia manualna w pracy z pacjentem logopedycznym

2 min czytania
Grafika promocyjna wydarzenia TORUŃ: Terapia manualna w pracy z pacjentem logopedycznym

Zaskakująco praktyczne szkolenie dla logopedów, fizjoterapeutów i wszystkich, którzy chcą zrozumieć, jak ręka terapeuty może wspierać poprawę funkcji mowy i połykania. Prowadzący łączy wiedzę z osteopatii i fizjoterapii z praktycznymi technikami do użycia podczas pracy z dziećmi i dorosłymi — warto wziąć udział.

21 marca (sobota), godz. 09:00 – 22 marca (niedziela), godz. 17:00
Miejsce: Toruń Centrum Miasta (Thorn, Poland)
URL: https://www.facebook.com/pages/Toru%C5%84-Centrum-Miasta/1852035635068888
Organizator / zapisy: www.discurso.pl
Centrum posiada akredytację Wielkopolskiego Kuratora Oświaty — DECYZJA Nr 110.2.35.2025
W razie pytań: [email protected]

O szkoleniu i prowadzącym

Szkolenie poprowadzi mgr Artur Kopeć — fizjoterapeuta i osteopata z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i dorosłymi, wykładowca i szkoleniowiec, właściciel placówki rehabilitacyjnej ARKOMED oraz założyciel firmy szkoleniowej OsteoSense. Jego praktyczne podejście łączy techniki manualne, terapię powięziową i wiedzę o układzie nerwowym, co przekłada się na użyteczne umiejętności przy diagnostyce i terapii pacjentów logopedycznych.

Dla kogo będzie to ciekawe?

  • logopedów chcących rozszerzyć warsztat o techniki manualne,
  • fizjoterapeutów pracujących z zaburzeniami funkcji orofacjalnych,
  • osób zajmujących się rehabilitacją dzieci z ankyloglosją i problemami w obrębie jamy ustnej.

Program szkolenia (21–22 marca)

Dzień 1 – anatomia i podstawy terapii manualnej

  1. Anatomia kompleksu orofacjalnego:
    • mięśnie,
    • 12 nerwów czaszkowych.
  2. Mechanizm działania masażu i technik powięziowych:
    • bodziec, receptor, efekt,
    • ręka jako najskuteczniejsze narzędzie w terapii,
    • tkanka łączna – anatomia i fizjologia.
  3. Jak to jest z tym wędzidełkiem?
    • budowa wędzidełka,
    • zależność struktury i funkcji,
    • podcinanie wędzidełka – moda czy konieczność?
  4. Nerwy czaszkowe a ankyloglosja: jak układ nerwowy łączy odległe struktury z dnem jamy ustnej.
  5. Nerw błędny – „król” układu przywspółczulnego:
    • budowa autonomicznego układu nerwowego,
    • różnice między układem współczulnym i przywspółczulnym.
  6. Nerwy czaszkowe i ich udział w zaburzeniach mowy: podrażnienia nerwów.

Dzień 2 – palpacja, techniki praktyczne i praca w jamie ustnej

  1. Jak jeden nerw może wpłynąć na drugi?
    • odruchy neurologiczne,
    • nauka palpacji kości i mięśni twarzoczaszki,
    • mięśnie mimiczne i żwacze,
    • strzemię mięśniowe.
  2. Postępowanie terapeutyczne: wywiad i czerwone flagi.
  3. Masaż i techniki powięziowe dla mięśni twarzoczaszki:
    • masaż klasyczny,
    • techniki drenażowe,
    • techniki mięśniowo-powięziowe,
    • rozluźnianie.
  4. Anatomia odcinka szyjnego kręgosłupa: stawy, mięśnie, trzewia.
  5. Palpacja struktur szyi i karku.
  6. Praca powięziowa na przednim aspekcie odcinka szyjnego.
  7. Rozluźnianie struktur wewnątrz jamy ustnej.
  8. Staw skroniowo-żuchwowy: budowa, biomechanika, unerwienie, przyczyna czy skutek?
  9. Techniki mobilizacyjne:
    • staw skroniowo-żuchwowy,
    • kość gnykowa,
    • język.
  10. Podsumowanie: jak terapia manualna może wspierać pacjenta logopedycznego — pytania i dyskusja.

Organizatorem i źródłem informacji jest Discurso (www.discurso.pl).

Link do wydarzenia na Facebooku

Autor: info_wydarzenia