TORUŃ: Terapia manualna w pracy z pacjentem logopedycznym

Zaskakująco praktyczne szkolenie dla logopedów, fizjoterapeutów i wszystkich, którzy chcą zrozumieć, jak ręka terapeuty może wspierać poprawę funkcji mowy i połykania. Prowadzący łączy wiedzę z osteopatii i fizjoterapii z praktycznymi technikami do użycia podczas pracy z dziećmi i dorosłymi — warto wziąć udział.
21 marca (sobota), godz. 09:00 – 22 marca (niedziela), godz. 17:00
Miejsce: Toruń Centrum Miasta (Thorn, Poland)
URL: https://www.facebook.com/pages/Toru%C5%84-Centrum-Miasta/1852035635068888
Organizator / zapisy: www.discurso.pl
Centrum posiada akredytację Wielkopolskiego Kuratora Oświaty — DECYZJA Nr 110.2.35.2025
W razie pytań: [email protected]
O szkoleniu i prowadzącym
Szkolenie poprowadzi mgr Artur Kopeć — fizjoterapeuta i osteopata z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi i dorosłymi, wykładowca i szkoleniowiec, właściciel placówki rehabilitacyjnej ARKOMED oraz założyciel firmy szkoleniowej OsteoSense. Jego praktyczne podejście łączy techniki manualne, terapię powięziową i wiedzę o układzie nerwowym, co przekłada się na użyteczne umiejętności przy diagnostyce i terapii pacjentów logopedycznych.
Dla kogo będzie to ciekawe?
- logopedów chcących rozszerzyć warsztat o techniki manualne,
- fizjoterapeutów pracujących z zaburzeniami funkcji orofacjalnych,
- osób zajmujących się rehabilitacją dzieci z ankyloglosją i problemami w obrębie jamy ustnej.
Program szkolenia (21–22 marca)
Dzień 1 – anatomia i podstawy terapii manualnej
- Anatomia kompleksu orofacjalnego:
- mięśnie,
- 12 nerwów czaszkowych.
- Mechanizm działania masażu i technik powięziowych:
- bodziec, receptor, efekt,
- ręka jako najskuteczniejsze narzędzie w terapii,
- tkanka łączna – anatomia i fizjologia.
- Jak to jest z tym wędzidełkiem?
- budowa wędzidełka,
- zależność struktury i funkcji,
- podcinanie wędzidełka – moda czy konieczność?
- Nerwy czaszkowe a ankyloglosja: jak układ nerwowy łączy odległe struktury z dnem jamy ustnej.
- Nerw błędny – „król” układu przywspółczulnego:
- budowa autonomicznego układu nerwowego,
- różnice między układem współczulnym i przywspółczulnym.
- Nerwy czaszkowe i ich udział w zaburzeniach mowy: podrażnienia nerwów.
Dzień 2 – palpacja, techniki praktyczne i praca w jamie ustnej
- Jak jeden nerw może wpłynąć na drugi?
- odruchy neurologiczne,
- nauka palpacji kości i mięśni twarzoczaszki,
- mięśnie mimiczne i żwacze,
- strzemię mięśniowe.
- Postępowanie terapeutyczne: wywiad i czerwone flagi.
- Masaż i techniki powięziowe dla mięśni twarzoczaszki:
- masaż klasyczny,
- techniki drenażowe,
- techniki mięśniowo-powięziowe,
- rozluźnianie.
- Anatomia odcinka szyjnego kręgosłupa: stawy, mięśnie, trzewia.
- Palpacja struktur szyi i karku.
- Praca powięziowa na przednim aspekcie odcinka szyjnego.
- Rozluźnianie struktur wewnątrz jamy ustnej.
- Staw skroniowo-żuchwowy: budowa, biomechanika, unerwienie, przyczyna czy skutek?
- Techniki mobilizacyjne:
- staw skroniowo-żuchwowy,
- kość gnykowa,
- język.
- Podsumowanie: jak terapia manualna może wspierać pacjenta logopedycznego — pytania i dyskusja.
Organizatorem i źródłem informacji jest Discurso (www.discurso.pl).
Autor: info_wydarzenia

