Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji kupi pięć nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. To kolejny krok w stronę ekologicznego i nowoczesnego transportu miejskiego. 13 grudnia 2019 r. zostaje uruchomiony przetarg na to zadanie.

- Beneficjentem tego przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń. Jest ono realizowane w ramach unijnego projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - W ramach projektu realizowanych jest kilka zadań: budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar, zadania modernizacji torowisk, zakup autobusów niskoemisyjnych, z których 14 hybrydowych zostało już kupionych i jeździ po Toruniu, a na zakup sześciu autobusów elektrycznych przygotowywany jest drugi przetarg, zakup pojazdów technicznych i zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego. Będą to kolejne nowoczesne tramwaje w Toruniu, bo mamy już 17 swingów.

Zgodnie z procedurami obowiązującymi przy ogłaszaniu postępowań przetargowych na zadania realizowane przy udziale środków z UE, ogłoszenie o zamówieniu na zakup tramwajów zostanie dzisiaj, 13 grudnia 2019 r., przesłane do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a gdy tylko zostanie w nim opublikowane (zwykle w ciągu kilku dni od daty przesłania), znajdzie się również na stronie BIP MZK.

- Przedmiotem zamówienia jest dostawa pięciu fabrycznie nowych, pięcioczłonowych, jednokierunkowych tramwajów. Będą one miały wszystko, co nowoczesne tramwaje mieć powinny. Będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, z całkowicie niską podłogą wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy, WiFi, gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów, monitory reklamowe – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. - Otwarcie ofert planuje się 2 marca 2020 r. Dostawy przewiduje się w terminie 24 miesięcy od daty podpisania umowy. Nowe tramwaje będą obsługiwały przede wszystkim nową linię do tzw. osiedla Jar, ale wspomogą też inne trasy.

Aktualny stan taboru tramwajowego MZK w Toruniu - 62 sztuki, w tym:

  • 17 swingów

- 6 sztuk – pięcioczłonowe, jednokierunkowe

- 6 sztuk – trzyczłonowe, jednokierunkowe

- 5 sztuk – pięcioczłonowe, dwukierunkowe

  • 45 tramwajów typu 805 Na (w tym 18 sztuk całkowicie zmodernizowanych)

- 23 sztuk jednowagonowych

- 11 sztuk dwuwagonowych.

Aktualnie, ze względu na trwające prace budowlane na terenie Torunia, tramwaje obsługują cztery linie dzienne (numer linii 1,2,5,8) i dwie nocne (numer linii 1N, 3N).

Zakup jest realizowany w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”.

Informacje ogólne o projekcie „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT City II”

Projekt składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Głównym jego punktem jest budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar.

W ramach projektu realizowane będzie następujących 8 zadań:

  • Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar.
  • Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej.
  • Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od Pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
  • Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości dl ul. Reja z budową odwodnienia torowiska.
  • Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Placu bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej.
  • Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego (5 szt.).
  • Zadanie 7: Zakup pojazdów technicznych.
  • Zadanie 8: Zakup autobusów niskoemisyjnych (6 autobusów elektrycznych i 14 autobusów hybrydowych).

Całkowita wartość projektu: 400 403 080, 64

Kwota dofinansowania: 195.600.000,00 zł (60,68% wydatków kwalifikowanych)

  • Powszechnie dostępny, sprawny i ekologiczny transport publiczny to jeden z priorytetów rozwojowych Torunia. Rozbudowa i poprawa funkcjonowania ekologicznej komunikacji tramwajowej i autobusowej przyczyni się do zmniejszenia ruchu samochodowego w mieście.
  • Głównym celem projektu jest zwiększenie wykorzystania bezemisyjnego transportu miejskiego na obszarze Torunia poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego w mieście.
  • Projekt ma kluczowe znaczenie dla rozwoju komunikacji miejskiej w Toruniu. W poprzedniej perspektywie finansowej funduszy unijnych zrealizowany został szereg zadań, które rozpoczęły zmiany w toruńskiej komunikacji i które są kontynuowane w obecnej perspektywie.
  • Budowa linii tramwajowej zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców nowego osiedla.
  • Modernizacja torowisk wpłynie na poprawę jakości przejazdu tramwajem, wzrost komfortu i bezpieczeństwa podróży pasażerów, czy zmniejszenie prawdopodobieństwa awarii spowodowanej złym stanem technicznym infrastruktury.

Zakup nowych tramwajów.

fot. MZK