Toruńscy drogowcy ogłosili przetarg na rozbudowę mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego. Oferty można składać do 14 lutego 2020 r.

Przebudowa mostu drogowego im. J. Piłsudskiego w Toruniu to jedno z najważniejszych zadań drogowych w najbliższym czasie. Jej rozpoczęcie planowane jest wiosną 2020 r. Zgodnie z harmonogramem prac w pierwszym etapie, który przypada na rok 2020, zaplanowano remont nawierzchni mostu oraz czyszczenie i malowanie elementów, które znajdują się nad jezdnią. Na czas tych prac zostanie postawiona przeprawa tymczasowa, która będzie zlokalizowana na przedłużeniu ulicy Przybyszewskiego (z dojazdem od placu Skalskiego), a pod drugiej stronie Wisły - ulicy Zagrodowej (z dojazdem od Nieszawskiej). Konstrukcję składanego mostu drogowego typu DMS-65 wraz z kompletem podpór i z elementami oraz sprzętem montażowym udało się miastu pozyskać nieodpłatnie z rezerw strategicznych państwa. Warto zaznaczyć, że most tymczasowy będzie dostępny dla aut do 3,5 tony oraz służb ratunkowych. Nie będą mogli korzystać z niego piesi.

W drugim etapie prac, który planowany jest na 2021 rok, zaplanowano remontowanie chodników oraz to, co jest do zrobienia poniżej mostu. - Kolejność prac wynika z tego, że mamy ograniczenia dotyczące mostu tymczasowego, nałożone przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Most ten musi być zdemontowany na okres zimowy, kiedy rzeką płynie kra. Dlatego w pierwszym etapie zajmiemy się remontem nawierzchni mostu - wyjaśnia Rafał Wiewiórski, dyrektor MZD w Toruniu.

Zainteresowane przetargiem firmy mają czas na składanie ofert do 14 lutego 2020 roku. Do zadań zwycięskiej firmy będzie należało m.in.:

  • lokalne naprawy istniejącej płyty pomostu;
  • wykonanie nowego wyposażenia na obiekcie (kapy chodnikowe, nawierzchnia jezdni i chodników, odwodnienie, oświetlenie, iluminacja, bariery drogowe);
  • wymiana uszkodzonych elementów konstrukcji stalowej pomostu, (podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe);
  • poszerzenie tzw. półek, na których znajdują się ciągi piesze i rowerowe - do 4,2 m, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, z każdej strony mostu;
  • przebudowa przyczółków mostu: wykonanie nowych skrzydełek; rozbiórka i odtworzenie ścianek żwirowych; wykonanie strefy za przyczółkami; wykonanie płyt przejściowych;
  • przebudowa sieci zlokalizowanych na obiekcie;
  • przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z projektowaną inwestycją;
  • zabezpieczenie antykorozyjne istniejącej i projektowanej konstrukcji stalowej;
  • oczyszczenie i uporządkowanie terenu pod obiektem;
  • budowa punktów widokowych;
  • budowa zejścia na Kępę Bazarową;
  • zejście na Bulwar Filadelfijski będzie wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Cena za wykonane roboty nie jest jedynym kryterium wyboru oferty. - W czasie przebudowy mostu chcemy utrzymać ruch pieszych. Jego utrzymanie w trakcie budowy to oprócz ceny kolejne z kryteriów oceny ofert, które będzie dodatkowo punktowane w przetargu - mówi Wiewiórski. Potencjalny wykonawca dodatkowe punkty w przetargu będzie mógł zdobyć także m.in. za doświadczenie i potencjał ludzki.

Warto wiedzieć:

  • Nawierzchnia drogowa mostu drogowego marszałka Piłsudskiego ostatni remont przeszła w 1992 r. Od tego czasu MZD w ramach utrzymania obiektu prowadził bieżące naprawy i jego konserwację. Dodatkowo w latach 2002-2004 konstrukcja została zabezpieczona powłoką antykorozyjną i pomalowana.
  • 17 grudnia 2019 r. MZD w Toruniu ogłosił przetarg na przebudowę dróg dojazdowych do przeprawy tymczasowej. Otwarcie ofert 17 stycznia 2020 roku.

Fot. Błażej Antonowicz