Działania SEO na WordPress – co warto wiedzieć?

Od lat zdecydowanie najpopularniejszym systemem CMS jest WordPress. Bezpłatny dostęp, ciągły rozwój, ogromna liczba darmowych wtyczek i motywów, oraz społeczność, dzięki której można łatwo rozwiązać każdy problem związany z tym oprogramowaniem, sprawiają, że zainteresowanie tym CMS-em ciągle rośnie. Czy WordPress jest jednak dopracowany pod względem SEO? A może wymaga szerokiej optymalizacji?

Czym jest WordPress?

WordPress to system CMS, który powstał z myślą o blogerach. Z czasem okazało się, że sprawdza się również jako oprogramowanie serwisów informacyjnych, forów, katalogów stron, a nawet sklepów internetowych. W bazie WP dostępnych jest ponad 60 tys. pluginów, dzięki którym można uzyskać mnóstwo funkcji bez konieczności inwestowania w nowe rozwiązania.

Pierwsze wydanie systemu pojawiło się w 2003 roku. Od tamtej pory WordPress przeszedł wiele aktualizacji. Według w3techs.com w styczniu 2023 roku miał ponad 43% udziału w rynku systemów CMS, uwzględniając wszystkie strony www. Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie witryny, które bazują na CMS-ie, to udział rośnie do ponad 63%. Jak widzisz, WP jest zdecydowanym liderem.

Wiesz już, co to jest WordPress. Dowiedz się, czy to system dopracowany pod względem SEO, który zapewnia wszystkie rozwiązania potrzebne do optymalizacji strony.

Wtyczka SEO Yoast

Pozycjonowanie stron opartych na systemie WordPress wymaga skorzystania z dodatkowych pluginów, gdyż nie wszystkie opcje, których potrzebujesz, znajdziesz w podstawowej wersji CMS-a. Możesz postawić na różne wtyczki, w tym jedną z najpopularniejszych – Yoast SEO. Liczba aktywnych instalacji, w połowie stycznia 2023 roku, wyniosła ponad 5 milionów. Podstawowa wersja jest bezpłatna, ale możesz też skorzystać z płatnej, dającej więcej możliwości. Yoast SEO umożliwia Ci:

  • łatwe wygenerowanie mapy strony, którą dodasz w Google Search Console.
  • personalizację tytułów i opisów poszczególnych stron – tagi <title> i <description>. Pierwszy z nich ma duży wpływ na widoczność w Google, zaś drugi może pojawiać się w wyszukiwarce i wpływać na klikalność;
  • analizę treści pod kątem SEO – wtyczka sprawdza, czy content jest odpowiednio zoptymalizowany i zawiera niezbędne elementy;
  • automatyczne włączenie danych strukturalnych – dzięki temu roboty Google mogą lepiej zrozumieć stronę. To dzięki nim w wynikach mogą pojawić się m.in. ceny produktów z Twojego serwisu, stan magazynowy czy też gwiazdki, które wynikają ze średniej oceny produktu/materiału.

Więcej funkcji zapewnia odpłatna wersja Yoast SEO. Pozycjonowanie strony opartej na WordPress jest łatwiejsze dzięki takim wtycztom. Nie musisz zlecać przygotowania rozwiązań specjalnie dla Ciebie – możesz skorzystać z gotowych.

Korzyści SEO dla strony zbudowanej na WordPress

Dzięki Yoast SEO strona na WordPress może być lepiej zoptymalizowana. Podstawowa wersja WP zapewnia wiele rozwiązań, dzięki którym pozycjonowanie witryny jest łatwiejsze. Należą do nich m.in. przyjazne linki. Możesz dodawać zdjęcia i wypełniać od razu tag alt – opis obrazka.

Największą zaletą systemu jest możliwość łatwego wdrożenia różnych przydatnych rozwiązań. Dostępne są pluginy, które ułatwiają wewnętrzne linkowanie – możesz włączyć menu okruszkowe czy też wyświetlać wpisy podobne tematycznie. Za pomocą wtyczki włączysz dane strukturalne oraz dodasz tagi rel dla linków, np. nofollow i sponsored. To tylko wybrane opcje. Prawdopodobnie uruchomisz każdą, jaka przyjdzie Ci do głowy – kwestia znalezienia odpowiedniego rozwiązania.