Więcej remontów ulic i większe nakłady na program dróg lokalnych - Olsztyńska priorytet

3 min czytania
Więcej remontów ulic i większe nakłady na program dróg lokalnych - Olsztyńska priorytet

Toruń przygotowuje się do intensywnego roku robót drogowych: w budżecie miasta zaplanowano większe środki na remonty, dzięki czemu wyremontowanych zostanie prawie 4 km ulic. Największym wyzwaniem będzie przebudowa ul. Olsztyńskiej, ale miasto zakłada też szereg krótszych modernizacji poprawiających bezpieczeństwo.

  • Większy budżet i najważniejsze zadania miasta Toruń
  • Program Budowy Dróg Lokalnych i prace zwiększające bezpieczeństwo

Większy budżet i najważniejsze zadania miasta Toruń

W budżecie miasta na 2026 rok zapisano 80 mln zł na inwestycje drogowe, z czego na remonty kapitalne przewidziano 7,4 mln zł, a na Program Budowy Dróg Lokalnych aż 14 mln zł. Miasto zapowiada też większe środki na bieżące naprawy i utrzymanie jezdni. W planach jest kompleksowa modernizacja układu drogowego na lewobrzeżu, m.in. odcinek Okólna od ul. Podgórskiej do ul. Łódzkiej (ponad 1,1 km) oraz prace przygotowawcze dla kolejnych etapów tras średnicowych i zachodniej przeprawy mostowej.

– Ulic zakwalifikowanych do remontu mamy kilkadziesiąt, na łączną sumę ponad 40 mln zł. Nie mówię tu o inwestycjach, ale o ulicach które musimy poprawić, których nawierzchnia się zdekapitalizowała, więc te wybory nigdy nie są łatwe, ale wiemy w jaki sposób powinniśmy działać, bo dosyć solidnie przepracowaliśmy to z MZD w 2025 roku. Przypomnę to ulica Bydgoska, św. Józefa, bardzo długa ulica Kujawska, Kochanowskiego. W przyszłym roku chcemy zwiększyć angaż środków i jeszcze więcej tego typu lokalizacji modernizować. Kolokwialnie mówimy na to frezuj i lej, ale rzeczywiście w ciągu 2-3 miesięcy mamy naprawdę nowiutkie nawierzchnie tych ulic. Mieszkańcy nie cierpią z powodu zbyt długo trwającego remontu i nie trzeba przy okazji przygotowywać dokumentacji inwestorskiej więc w ten sposób będziemy chcieli rok do roku realizować większą liczbę zadań –
Paweł Gulewski, prezydent Torunia

Przebudowa ul. Olsztyńskiej ma objąć około 1900 metrów, z dwoma wiaduktami, a prace zaplanowano na około 30 miesięcy. Kierownictwo Miejskiego Zarządu Dróg zapowiada szczegółowe rozwiązania organizacji ruchu, które będą konsultowane z mieszkańcami i służbami.

– Oczywiście ulica Olsztyńska to nasze największe zadanie w 2026 roku. 1900 metrów, dwa wiadukty konstrukcyjnie oddzielone, by umożliwić ciągły ruch. Zastanawiamy się czy utrzymać pełen ruch samochodowy, czy tylko osobowy. Wykonawca ma nam przedłożyć tymczasową organizację ruchu i będziemy to analizować wspólnie z mieszkańcami, Radami Okręgu i policją nad najlepszym rozwiązaniem. To jest duże wyzwanie i zadanie na 30 miesięcy, logistyczne bardzo trudne. Uważamy, że wykonawca mu podoła
Ireneusz Makowski, Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu

Program Budowy Dróg Lokalnych i prace zwiększające bezpieczeństwo

W ramach Programu Budowy Dróg Lokalnych miasto planuje realizację m.in. ul. Ładnej, ul. Lipowej, brakującego fragmentu przy ul. Nad Strugą, kontynuację ul. Tokarzewskiego i prace przy ul. Sieradzkiej. Dodatkowo przygotowywana jest dokumentacja dla kilkunastu kolejnych ulic i łączników.

Przewidziano też inwestycje poprawiające bezpieczeństwo: budowę ronda na skrzyżowaniu Okólna/Strzałowa, wyniesionych skrzyżowań i przejść, doświetlenie przejść dla pieszych poprzez montaż 35 kompletów słupów oraz instalację radarowych wyświetlaczy prędkości przy ul. Turystycznej i ul. Kościuszki (2 sztuki). Miasto planuje także rozbudowę i projektowanie dróg rowerowych oraz szereg mniejszych zadań: chodniki, zatoki autobusowe i parkingi, w tym uzupełnienia przy ul. Hubala, chodnik przy ul. Świętopełka i parking przy ul. Batorego.

Plany obejmują więc zarówno duże, długotrwałe przebudowy, jak i liczne krótsze działania, które mają szybko poprawić jakość nawierzchni i bezpieczeństwo ruchu w mieście.

na podstawie: MZD Toruń.

Autor: krystian