Plan nowej drogi rowerowej - 7,5 km trasa z Zamku Bierzgłowskiego do Czarnego Błota

3 min czytania
Plan nowej drogi rowerowej - 7,5 km trasa z Zamku Bierzgłowskiego do Czarnego Błota

Podczas konsultacji w Zamek Bierzgłowski mieszkańcy i samorządowcy dyskutowali o szczegółach projektu 7,5-kilometrowej drogi dla rowerów. Spotkanie pokazało, że inwestycja może poprawić komunikację między miejscowościami i połączyć trasę z drogą krajową, ale także rodzi pytania o przebieg i wpływ na działki. Dokumentacja ma być udostępniona do wglądu przed końcem roku.

  • Konsultacje społeczne wokół projektu drogi rowerowej
  • Wariant nr 2 przez Zamek Bierzgłowski uznano za najbardziej optymalny

Konsultacje społeczne wokół projektu drogi rowerowej

Podczas spotkania, które odbyło się 8 grudnia 2025 w Zamek Bierzgłowski, przedstawiono założenia projektowe dla planowanej inwestycji - rozbudowy drogi powiatowej nr 2005C Łubianka – Zamek Bierzgłowski – Czarne Błoto poprzez budowę drogi dla rowerów na odcinku od Zamku Bierzgłowskiego do Czarnego Błota, aż do drogi krajowej nr 80 (od km 3+015 do km 10+553), czyli łącznie około 7,5 km. W spotkaniu uczestniczyli przyszli użytkownicy trasy oraz przedstawiciele samorządów i instytucji: Agnieszka Janiaczyk-Dąbrowska - Członek Zarządu Powiatu Toruńskiego, Dagna Całbecka - Wójt Gminy Łubianka, Marcin Swaczyna - Wójt Gminy Zławieś Wielka, radne Barbara Zalewska i Marta Licznerska, przedstawiciele Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu oraz projektant.

Projektanci zaprezentowali dwa warianty przebiegu drogi rowerowej - po zachodniej lub po wschodniej stronie jezdni powiatowej. Przyjęto założenie nawierzchni bitumicznej i standardową szerokość trasy 2,5 metra z możliwością lokalnych przewężeń w trudnych warunkach terenowych. Jako cele inwestycji podkreślono zwiększenie spójności sieci dróg rowerowych w powiecie toruńskim, minimalizowanie ingerencji w zagospodarowane działki, ograniczenie miejsc kolizyjnych oraz zapewnienie powiązań z istniejącą komunikacją publiczną.

Wariant nr 2 przez Zamek Bierzgłowski uznano za najbardziej optymalny

W wyniku dyskusji i analiz wybrano do dalszego procedowania Wariant nr 2, przebiegający przez Zamek Bierzgłowski. Uczestnicy zgłaszali uwagi i propozycje alternatyw, które będą uwzględniane przy finalizowaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Powiatowy Zarząd Dróg oraz gminy poinformowały, że komplet materiałów projektowych zostanie niebawem opublikowany na stronach internetowych Urzędu Gminy Łubianka, Urzędu Gminy Zławieś Wielka oraz Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu, a mieszkańcy będą mogli składać uwagi do końca bieżącego roku.

Dalsze etapy będą obejmować szczegółowe uzgodnienia dotyczące przebudowy odcinków kolizyjnych, dokumentacji środowiskowej i ewentualnych wykupów gruntów - to kwestie, które najpewniej pojawią się w kolejnych informacji ze strony inwestora.

Mieszkańcy i użytkownicy - praktyczne spojrzenie

Dla osób korzystających z okolicznych dróg rowerowych inwestycja oznacza przede wszystkim bezpieczniejsze i wygodniejsze połączenie z trasami regionalnymi oraz dostęp do drogi krajowej nr 80, co może skrócić dojazdy i zachęcić rodziny czy dojeżdżających do pracy do korzystania z roweru. Szerokość 2,5 metra sugeruje, że trasa będzie typowa dla dróg pozamiejskich - pozwoli na mijanie się rowerzystów, ale w miejscach przewężeń konieczne będą ostrożność i odpowiednie oznakowanie. Dla mieszkańców ważne będą mapy wariantów i konkretne informacje o punktach przecięcia z jezdniami oraz planach zabezpieczeń i odwodnienia - dlatego warto zajrzeć do udostępnionej dokumentacji i zgłosić swoje uwagi w terminie wskazanym przez władze.

na podstawie: Powiat Toruń.

Autor: krystian