14 lutego 2020 r. toruńscy drogowcy otworzyli oferty na rozbudowę mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu. Kontraktem zainteresowane są trzy konsorcja. Zaoferowane w przetargu ceny wahają się od prawie 123 mln zł do ponad 145 mln zł.

Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum), wyceniając swoją usługę na 122.806.890 zł. Nieco droższą ofertę złożyło konsorcjum firm: STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa (Lider Konsorcjum) i Zakład Usług Stoczniowych i Mostowych Sp. z o.o. ze Szczecina (Partner Konsorcjum), które skalkulowało swoją ofertę na 128.622.181,76 zł. Najdroższa oferta 145.697.752,39 zł złożona została przez konsorcjum firm, gdzie liderem jest toruńska firma PBDI S.A a partnerem „POLWAR” S.A. z Gdańska.

Obecnie oferty będą badane pod kątem formalno-prawnym. Zwycięska firma na realizację przedsięwzięcia będzie miała 20 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego to jedno z najważniejszych zadań drogowych na mapie komunikacyjnej Torunia. Pod koniec stycznia tego roku dla realizacji tego przedsięwzięcia udało się pozyskać kluczową decyzję administracyjną - Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej.

Wyłoniony wykonawca będzie miał do zrealizowania szeroki zakres prac:

  • poszerzenie tzw. półek z ciągami pieszymi i rowerowymi do 4,2 m, co pozwoli na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego z każdej strony mostu
  • lokalne naprawy istniejącej płyty pomostu
  • wymiana uszkodzonych elementów konstrukcji stalowej pomostu (podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe)
  • wykonanie nowego wyposażenia na obiekcie (kapy chodnikowe, nawierzchnia jezdni i chodników, odwodnienie, oświetlenie, iluminacja, bariery drogowe)
  • przebudowa przyczółków mostu (wykonanie nowych skrzydełek, rozbiórka i odtworzenie ścianek żwirowych, wykonanie strefy za przyczółkami, wykonanie płyt przejściowych)
  • przebudowa sieci zlokalizowanych na obiekcie
  • przebudowa i infrastruktury technicznej kolidującej z projektowaną inwestycją
  • zabezpieczenie antykorozyjne istniejącej i projektowanej konstrukcji stalowej
  • oczyszczenie i uporządkowanie terenu pod obiektem
  • budowa punktów widokowych
  • budowa zejścia na Kępę Bazarową
  • budowa zejścia na Bulwar Filadelfijski z windami dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się

Rozpoczęcie rozbudowy mostu Piłsudskiego planowane jest w II kwartale 2020 roku . W pierwszym etapie prac wyremontowana zostanie nawierzchnia mostu oraz zostaną wyczyszczone i pomalowane elementy, które znajdują się nad jezdnią. Rozpoczęcie tych prac poprzedzi ustawienie przeprawy tymczasowej. Miastu udało się pozyskać zgodę Ministra Energii na nieodpłatne użyczenie z rezerw strategicznych konstrukcję składanego mostu drogowego typu DMS-65 wraz z kompletem podpór. Pozyskano także zgodę Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych na wykonanie usługi transportu, montażu i demontażu konstrukcji mostu tymczasowego przez wojsko.

Przeprawa tymczasowa będzie zlokalizowana na przedłużeniu ulicy Przybyszewskiego od strony północnej Wisły oraz na przedłużeniu ulicy Zagrodowej i ul. Przy Grobli po drugiej stronie. Dojazd do ul. Przybyszewskiego będzie zorganizowany od strony placu Skalskiego, a do ul. Zagrodowej ul. Nieszawską. Przeprawa tymczasowa będzie dostępna dla aut do 3,5 tony oraz służb ratowniczych. Nie będą mogli korzystać z niego piesi i rowerzyści.

Budowa dróg dojazdowych ruszy lada moment. Wykonawcy przejęli już place budowy i organizują zaplecze inwestycji. Drogi dojazdowe mają być gotowe w maju br.

W II etapie remontu mostu drogowego im. J. Piłsudskiego rozbudowywane będą chodniki i to, co jest do zrobienia poniżej jezdni.

Warto przypomnieć, że nawierzchnia drogowa mostu drogowego marszałka Piłsudskiego ostatni remont przeszła w 1992 r. Od tego czasu MZD, w ramach utrzymania obiektu, prowadził bieżące naprawy i konserwacje. Dodatkowo w latach 2002-2004 górna część konstrukcji została zabezpieczona powłoką antykorozyjną i pomalowana.

Fot. Błażej Antonowicz